Piraterijsites: jaarlijks 165 miljoen euro advertentieinkomsten


Zo is te lezen in het rapport Good Money Gone Bad van Digital Citizens Alliance (DCA), dat Torrent Freak publiceerde. Hiervoor werden 596 websites onderzocht.
De populairste sites zouden winstmarges behalen van ruim 4,4 miljoen per jaar. Opvallend is dat een groot deel van de advertenties afkomstig zijn van grote merken, zoals McDonalds en Amazon. Zo'n 30 % van de piraterijsites tonen advertenties van premiummerken. Dit gebeurt vaak zonder dat de bedrijven hiervan op de hoogte zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTom Galvin, executive director van de DCA, noemde de blootgelegde advertentienkomsten 'slechts het topje van de ijsberg', omdat nog steeds maar een klein deel van alle bestaande site zijn onderzocht.
Volgens Paul Fakler, partner bij Arent Fox, een advocatenkantoor in New York, hebben merken vaak maar weinig controle over waar een advertentie wordt geplaatst. 'Het proces is vaak automatisch. Er worden algoritmes gebruikt die op basis van traffic berekenen waar een advertentie het beste geplaatst kan worden.'
Galvin voegt daaraan toe: 'We hopen dat dit rapport de wereld van online advertising aanzet tot het nemen van stappen om merkwaarde beter te beschermen en advertenties weg te houden bij illegale sites die diefstal in de hand spelen en de veiligheid van de digitale markt ondermijnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid