Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Probleem ongevraagde vervolgzendingen neemt toe’

ConsuWijzer ontving in 2013 ruim 70.000 meldingen van consumenten die 'vastzitten' aan een abonnement waar men moeilijk weer vanaf komt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn er ruim twee keer zoveel als in 2012. Het betreft consumenten die instemmen met een eenmalige gratis proefzending, maar daarna dure vervolgzendingen ontvangen. ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten van ACM (Autoriteit Consument & Markt).

related partner content for mobile comes here

Als consumenten niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met vervolgzendingen, hoeven ze deze niet te betalen, maar uit de meldingen blijkt dat ze dat vaak wel doen. Consumenten denken soms zelf iets fout gedaan te hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet alle kleine lettertjes hebben gelezen. ConsuWijzer waarschuwt consumenten geregeld tegen deze praktijken.

Afmelden voor de vervolgzendingen bij de aanbieder lukt vaak niet, aangezien deze niet of slecht bereikbaar is of aangeeft dat de afmelding te laat komt, zo constateert Consuwijzer. ‘Als de rekeningen niet tijdig worden betaald, wordt regelmatig een incassobureau ingeschakeld om betaling af te dwingen. Onder druk betaalt men de rekening, terwijl de wet zegt dat als de vervolgzendingen ongevraagd zijn men deze niet hoeft te betalen.’

ConsuWijzer adviseert consumenten om regelmatig hun bankafschrijvingen te controleren en als er sprake is van onterechte incasso direct actie te ondernemen. Medio 2014 worden nieuwe Europese consumentenregels van kracht die consumenten beter beschermen. Dan hebben consumenten niet alleen bij telefonische en online aankopen, maar ook bij verkoop op straat een bedenktijd.

In zijn jaarrapport wijst ConsuWijzer er ook op dat het aantal meldingen over telecombedrijven is afgenomen, waarmee de detailhandelsbedrijven non-food nu de belangrijkste sector is geworden waarover consumenten klagen. Het aantal meldingen over het Bel-me-niet register vertoont ook een dalende trend (2013: 9%, 2012: 11%, 2011: 14%). De trend dat de meldingen over online aankopen het aantal meldingen over fysieke winkels overtreft zet door (2013: internet 14% - winkels 12%, 2012: internet 14% - winkels 13%, 2011: internet 11% - winkels 14%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in