Overslaan en naar de inhoud gaan

Guinness-spot eendagsvlieg door advertising blackout Olympische Spelen

Het was zo’n mooi verhaal: biathleet Tracy Barnes staat haar plek in de Olympische Spelen af aan tweelingzus Lanny, omdat deze ziek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reden: van 30 januari tot 26 februari geldt een Olympische advertising blackout periode. Atleten die deelnemen aan de Spelen mogen volgens de  niet zonder toestemming van het Olympisch comité in een advertentie of commercial verschijnen. Guinness werd op de vingers getikt door het Amerikaanse Olympisch comité (USOC).

related partner content for mobile comes here

In feite komt het er op neer dat alleen reclameuitingen van één van de commerciële partners toegelaten worden. Aangezien Guinness geen Olympische sponsor is, mag de commercial niet uitgezonden worden.

Guinness raakte geinspireerd door de Amerikaanse biathleten/tweelingzussenTracy en Lanny Barnes. Beide zusjes leken op weg naar Sochi. Maar Lanny kreeg griep tijdens de kwalificaties, terwijl ze eigenlijk beter in vorm was dan Tracy. De laatste besloot dus haar plek in de selectie op te offeren en aan haar tweelingzus te geven. ‘Love means giving up your dream so someone else can realize theirs’, was Tracy’s reactie.

Guinness wilde het verhaal gebruiken in een reclamespot, omdat het perfect aansloot op de &;Made of More&;-campagne. De campagne, gemaakt door BBDO New York,  is echter letterlijk een eendagsvlieg: de commercial werd gisteren op verschillende TV-zenders uitgezonden, was te zien op het YouTube-kanaal van Guinness en stond als advertentie in een aantal landelijke kranten. Vandaag wordt de video echter verwijderd vanwege de 30-dagen durende blackout periode.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De bierbrouwer wringt zich tegen Advertising Age in allerlei bochten om deze kostbare ‘inhaker’ te verantwoorden: ‘We doen dit niet om mee te liften op de populariteit rondom de Olympische Spelen. Dit is gewoon een zeer krachtig en inspirerend verhaal, wat goed aansluit bij het DNA van Guinness. We wilden de actie vieren en er daarnaast voor zorgen dat het verhaal meer bekendheid zou krijgen.’

(via Sportnext.be)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in