Ter plaatse: Le Web 2011 (dag 2)


Wij kennen ze niet echt, veelbelovende start-ups die met significante investeringen de wereld veroveren. Gelukkig is er LeWeb, de driedaagse internetconferentie in Parijs waar grote namen uit de online industrie zich presenteren. Steven Jongeneel (Social Embassy) deed verslag van Dag 1. Dag twee komt voor rekening van Dick Buschman (Achtung!).
De 3500 deelnemers aan LeWeb verdelen zich gedurende de drie dagen over drie enorme ‘docks’, grote hallen op loopafstand van elkaar ingericht met hippe stands, uitgebreide buffets en drie hoofdpodia. Het Eiffel Dock wordt bevolkt door talloze startups en investeerders. We aanschouwen enkele vurige pitches die in een setting à la Dragons Den worden afgevuurd op juries met afgevaardigden van investeerders (Wellington Partners), internet ondernemers en gevestigde digitale namen zoals Google. Als je geen investeerder bent, zijn het niet zozeer de individuele cases die interessant zijn als wel de grote lijn van initiatieven die hier langs komen: de meeste startups zoeken nieuwe toepassingen rondom sociale netwerken. Het enthousiasme spettert er bij sommigen van af, alleen daarom al de moeite waard om eens te gaan bekijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Airbnb
In het Pullman Dock bevindt zich het hoofdpodium van het congres, dat deze ochtend wordt bemand door een aantal echt inspirerende sprekers. Misschien kende je AirBnB al? Deze marktplaats voor appartementen van particulieren stelt vakantiegangers in staat om een citytrip of langer verblijf te boeken in een van de 100.000 appartementen in meer dan 1900 steden wereldwijd.
Het verhaal van oprichter Brian Chesky getuigt van visie en doorzettingsvermogen. Toen hij begon met Airbnb sliep hij het eerste jaar iedere avond in een van de aangeboden appartementen. Zijn idee: in een tijd waarin je sociale netwerk zo’n belangrijk onderdeel van je leven is en zo (wereld)wijd kan reiken, is het toch veel interessanter om je vakantie door te brengen in een persoonlijke omgeving van een min of meer bekende dan in een onpersoonlijke, kille hotelkamer. Zijn initiatief is daarmee op te vatten als een eigen social medium dat inspeelt op de tijdsgeest en toegang geeft tot mensen en hun huizen. En met een netwerk van tweeduizend fotografen die niet alleen alles aantrekkelijk vastleggen maar bovendien een belangrijke groep afnemers en ambassadeurs van het eerste uren waren, heeft Airbnb een solide basis gecreëerd die uitgebouwd kan worden: in de laatste financieringsronde haalde het 112 miljoen dollar op dat grotendeels besteed wordt aan betere (=persoonlijkere) recommendations en internationale expansie.
Dat niet alles rozengeur is bewijst de enorme publiciteit die Airbnb dit jaar ongewild behaalde toen het appartement van een van de verhuursters bij thuiskomt compleet geruïneerd bleek te zijn. De pers dook er bovenop. In kranten en op televisie werd het incident breed uitgemeten, met internationale aandacht tot gevolg. De reactie van Airbnb: een 24/7 helpdesk en garantieafspraken voor verhuurders. Met name de 24/7 helpdesk deed veel online intermediairs de ogen openen hoe om te gaan met dergelijke vertrouwenskwesties.
Evernote
Een andere zeer verfrissende blik komt van Evernote oprichter Phil Libin. Een prettige dissonant in het van social doorspekte congres, want eigenlijk heeft Evernote niets met sociale interactie te maken. Sterker nog: Evernote gebruik je in de eerste plaats voor jezelf. Trusted lifetime memory, zoals ze zelf zeggen. Alles wat Evernote voortbrengt (onlangs werden EvernoteFood en EvernoteHello gelanceerd) zijn vanuit de gebruiker geïnspireerde applicaties, die in de meest basale behoeften van de moderne zakelijke professional voorzien. Zo helpt EvernoteHello bij het onthouden van gezichten bij de enorme stapel visitekaartjes, door aan een naam een gezicht, en context te koppelen. Inmiddels heeft Evernote 20 miljoen gebruikers, waarvan 750.000 vrijwillig betalen, zonder ooit een advertentie te hebben ingezet. Hoe ze dat doen? Relevante diensten die zo simpel zijn en werken dat de app-icon eigenlijk als gebruiksaanwijzing kan gelden. Tijdens het congres kondigde Orange Frankrijk aan dat al hun klanten voortaan gratis toegang krijgen tot Evernote Premium. Eerder deed Docomo in Japan hetzelfde. Collaboration is the new competition!
The world needs more jobs
Voor de Apple verslaafden en iedereen die wil weten waarom Steve Jobs zo succesvol was: 7 gouden regels voor professioneel succes in innovatie van Carmine Gallo. Hij schreef eerder een boek over Steve Jobs en analyseerde onder andere zijn presentatietechnieken. In een notendop: Doe wat je doet met liefde en laat je niet afleiden om het heel goed te doen! En laat je inspireren buiten je eigen vakgebied om; zo liet Jobs zich bij de inrichting van de Apple stores inspireren door The Four Seasons hotels. Geen klanten maar gasten, die ondergedompeld worden in een oase van service en comfort.
Thunderstorms
Tot slot: de thunderstorms van Forrester. Geen lichte kost, maar als je wilt weten hoe de digitale wereld ons leven het komend decennium gaat beïnvloeden en wie daar de beste kaarten voor hebben, is de presentatie van Forrester (te bekijken hieronder) de moeite waard. Een tip van de sluier: de vernieuwing komt niet van de sociale netwerken en alle aanbieders die in de periferie diensten ontwikkelen die meesurfen op hun populariteit. De groei is er namelijk uit, we komen in een tijdperk van Social Saturation. Eenvoudigweg omdat iedereen al op sociale netwerken zit en we gewoon geen tijd meer over hebben om er nog meer uren aan te besteden. 'The bubble of social start-ups' droogt op, voor Foursquare hebben we geen tijd meer. De kansen zitten in de hoek van spelers die het snelgroeiende storage probleem weten te omzeilen door slimme apps te ontwikkelen die in het post-social tijdperk passen. Volgens Forrester hebben Google en Amazon goede kaarten.
De moeite waard?
Jazeker. LeWeb is een uitstekende bron om met collega’s enkele dagen ondergedompeld te worden in de wereld van digitale toepassingen en de verhalen te horen achter de bekende en minder bekende merken. Vermijd de gesponsorde workshops en geniet van de Europese charme waarmee de geesten en magen gevuld worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid