‘Nederlanders kijken meer nieuws op tv’
Door grote veranderingen in zowel het programma-aanbod als het kijkgedrag is de relevantie van televisie als informatiemedium steeds minder vanzelfsprekend geworden. Met name voor kijkers die niet geïnteresseerd zijn in nieuws en actualiteiten, wordt het door een toename van het aantal zenders mogelijk om informatieprogramma’s te omzeilen.
Wonneberger onderzocht hoe Nederlandse kijkers op de uitbreiding van keuzemogelijkheden hebben gereageerd. Ze analyseerde hiertoe data van individueel kijkgedrag van 1988 tot en met 2010. In tegenstelling tot de vrees voor fragmentatie en specialisatie van het publiek, blijkt uit haar studie dat Nederlandse kijkers meer tijd doorbrengen met een grotere diversiteit aan nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Vooral het kijken naar traditionele nieuwsprogramma’s is gestegen. Dit wordt niet veroorzaakt door een grotere interesse in nieuws en politiek. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De Nederlander kijkt per week gemiddeld 100 minuten naar nieuwsuitzendingen van de NOS of RTL4.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaUit het onderzoek van Wonneberger blijkt ook dat de kloof tussen jongere en oudere kijkers steeds groter wordt. Jongeren geïnteresseerd houden in nieuws en actualiteiten is daarom één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de tv als een politiek en maatschappelijk informatiemedium, zo stelt ze.
Wonneberger promoveert donderdag 1 december op haar onderzoek ‘Coping with Diversity: Exposure to Public-Affairs TV in a Changing Viewing Environment’ in Amsterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid