Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlanders kijken meer nieuws op tv’

Nederlanders Nederlanders zijn sinds 1988 meer nieuws- en actualiteitenprogramma’s op televisie gaan kijken. Dat blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door grote veranderingen in zowel het programma-aanbod als het kijkgedrag is de relevantie van televisie als informatiemedium steeds minder vanzelfsprekend geworden. Met name voor kijkers die niet geïnteresseerd zijn in nieuws en actualiteiten, wordt het door een toename van het aantal zenders mogelijk om informatieprogramma’s te omzeilen.

related partner content for mobile comes here

Wonneberger onderzocht hoe Nederlandse kijkers op de uitbreiding van keuzemogelijkheden hebben gereageerd. Ze analyseerde hiertoe data van individueel kijkgedrag van 1988 tot en met 2010. In tegenstelling tot de vrees voor fragmentatie en specialisatie van het publiek, blijkt uit haar studie dat Nederlandse kijkers meer tijd doorbrengen met een grotere diversiteit aan nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Vooral het kijken naar traditionele nieuwsprogramma’s is gestegen. Dit wordt niet veroorzaakt door een grotere interesse in nieuws en politiek. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De Nederlander kijkt per week gemiddeld 100 minuten naar nieuwsuitzendingen van de NOS of RTL4.

Uit het onderzoek van Wonneberger blijkt ook dat de kloof tussen jongere en oudere kijkers steeds groter wordt. Jongeren geïnteresseerd houden in nieuws en actualiteiten is daarom één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de tv als een politiek en maatschappelijk informatiemedium, zo stelt ze.

Wonneberger promoveert donderdag 1 december op haar onderzoek ‘Coping with Diversity: Exposure to Public-Affairs TV in a Changing Viewing Environment’ in Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in