Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs is een ondergewaardeerd instrument

Achmea moet 1 op de 3 werknemers gaan ontslaan vanwege een te laag gekozen prijsstelling. Dat is natuurlijk heel triest, maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Achmea moet 1 op de 3 werknemers vanwege een te laag gekozen prijsstelling. Dat is natuurlijk heel triest, maar tegelijkertijd valt op dat deze prijsstelling grote invloed heeft gehad op het marktaandeel. Achmea groeide met 570.000 nieuwe klanten onverwachts tot een van de grootste verzekeraars.

related partner content for mobile comes here

De gemiddelde marketeer besteedt zijn/haar uren voornamelijk aan marketingcommunicatie, distributie(kanalen) en mogelijk een beetje aan productontwikkeling. De vierde p, die van prijs is vaak onderbelicht en volgens mij het meest onderschatte marketinginstrument.

Toch is de prijs het meest directe marketinginstrument. Zeker nu markten transparanter worden en vergelijkingswebsites de verschillen laten zien. Bovendien is prijs van grote invloed op de winstgevendheid: McKinsey onderzocht dat een prijsverhoging van 1 procent bij gelijkblijvende verkoop en kosten kan leiden tot een 8 procent verhoging van de operationele winst.

Je hoeft natuurlijk niet meteen de goedkoopste te zijn. Natuurlijk, kostleiderschap is een strategie. Bedrijven als Telfort, Mediamarkt en EasyJet zijn er zeer bedreven in. Altijd de laagste prijzen. Wanneer Orange 's-ochtends in de krant een aanbieding heeft, past Telfort haar prijzen in haar shops op narrowcasting screens binnen het uur aan.

In andere gevallen is de prijs vaak het sluitstuk in het marketingplan. Bepaald door de kostprijs of door de concurrentie worden er een paar regeltjes aan gewijd. Hoewel dit belangrijke randvoorwaarden zijn, is het de marketeer die verantwoordelijk voor de uiteindelijke prijsstelling.

Vanuit de marketingpropositie moet zorgvuldig gekeken worden welke prijs, en mogelijk zelfs welk prijsmechanisme daarbij hoort. Voor de consument is prijs een duidelijk onderdeel van de propositie. Een hogere prijs leidt soms, wanneer in overeenstemming met de totale propositie, tot een hoger marktaandeel (je krijgt waar je voor betaalt). Prijsmechanismen (bv een abonnement) kunnen met name worden ingezet voor diensten en klantentrouw. Bij klantenbinding en upselling kun je een gedifferentieerde prijsstelling gebruiken. Je kunt prijzen in tijd laten wijzigen, zoals de luchtvaartmaatschappijen doen. Ongetwijfeld zijn er nog meer mogelijkheden.

Bij het opzetten van ons nieuwe marketingplan ben ik meer na gaan denken over de functie en impact van pricing. Helaas zie ik relatief weinig artikelen en modellen voor pricing. Wie heeft nog een goede tip?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in