Kies&Kook: gemak voor gezinnen?


Gisteren botste ik in een willekeurige AH tegen een nieuw schap. "Stel nu een gezinsmaaltijd samen voor euro 8,-."
Het zogenoemde AH Kies & Kook concept.
Leuk concept, echter de vraag is: wie gaat dit uit de schappen pakken?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMijn eerste gevoel op basis van de uitstraling zei me dat dit een concept is voor 1-persoonshuishoudens. Echter dat is niet het geval. Na beter kijken staat er dat het voor gezinnen is. Zoeken de boodschappers van gezinnen wel snelheid/gemak of zijn ze vooral opzoek naar volledigheid en volume-aankopen?
Het schap was gekloeld en bestond uit 4 lagen. Onderin de basis zoals bijv. rijst, daarboven 400 gr gehakt (met Italiaanse kruiden), wat zakken groente en een paar potten met saus (moeilijk identificeerbaar). 3 blokken naast elkaar dus 3 soorten gerechten.
Het geheel was dermate flashy gedesigned dat mijn gevoel me aangaf dat ik dit zou moeten kopen.
Daarnaast gaf het beoogde gemak (alle onderdelen snel bij elkaar, waarom zou ik een hele winkel door moeten) me ook het gevoel van een 1-pers HH als doelgroep.
Wat goed aan het geheel is, is dat AH dus schijnbaar aan het kijken is of men de shopper route (of noem het experience) kan veranderen cq optimaliseren. Ik kan me goed voorstellen dat een gezin (meestal de moeder) ook behoefte heeft aan gemak.
Schijnbaar heeft men gezien dat gezinnen ook haast hebben in de appie. En 8 euro voor een maaltijd voor 4 man is redelijk in prijs.
In mijn beleving zijn gezinnen op zoek naar volume en gaan ze gemiddeld 2,5 keer per week naar een supermarkt.
Dat betekent dus dat men voor meerdere dagen moet inkopen. Men kan zeggen dat men dan dus meerdere malen van AH Kies & Kook koopt. Maar dan gaat de consument dus rekenen; 3 maal 8 euro is 24 euro voor 3 maaltijden.
Dit terwijl de consument zich anders minder bewust is van de totale prijs van 1 maaltijd.
Plus AH stapt nu over alle periferie aankopen heen.
Oftewel: is de eindaanslag op de kassabon meer of minder dan de periode voor het AH Kies & Kook concept?
AH gaat het experiment in 40 winkels nu verder uitrollen, dus ergens zal er brood in zitten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid