Overslaan en naar de inhoud gaan

Paas apps? De zoektocht naar nieuwe apps…

Net zoals elk jaar gaan veel kinderen met Pasen op zoek naar de verstopte eieren. Ik ben zelf in tussentijd in de appstores op zoek gegaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gelukkig vond ik nog een leuke app over Paaspop, maar daarna hield het snel op. Het lijkt erop dat de enorme stortvloed aan apps voorbij is en
dat we mondjesmaat nieuwe lokale apps in de app stores zien komen. Wel zien we regelmatig eerste generatie apps die vernieuwd worden, waarmee de content beter op de gebruikers afgestemd wordt. Gelukkig neemt de kwaliteit en het nut van de apps wel flink toe, dus de apps spelen nog steeds een belangrijke rol.

related partner content for mobile comes here

Gebruikers kiezen echter steeds vaker voor een beperkt aantal apps op hun smartphone, maar gebruiken deze dan wel vaker.
Waar in het begin de smartphone vol stond met wel zo’n 60 tot 80 apps, merk ik nu dat de huidige gebruikers veel selectiever zijn. Ik kwam bijvoorbeeld een , waaruit blijkt dat Apple gebruikers gemiddeld 44 apps geïnstalleerd hebben vs 30 op Android. Naar mijn idee wordt het voor de partij die een app wil introduceren dan ook steeds lastiger om een positie te bemachtigen op een smartphone. De app moet tegenwoordig ook echt relevant zijn, anders wordt hij niet geïnstalleerd of na een paar dagen verwijderd.

Wat wel opvallend was bij hetzelfde onderzoek van Sanoma, is het feit dat Android gebruikers veel actievere app gebruikers zijn (44% t.o.v. 27% bij Apple). Een redelijke verschuiving naar Android en zo te zien nemen ze de rol van actieve app gebruiker over van Apple.

Is de app hype nu voorbij? Ik denk het niet, wel zal bij de ontwikkeling van de app beter gekeken moeten worden naar de relevantie van de app en de doelstellingen van de opdrachtgever. Nadat de app klaar is komt de volgende uitdaging, namelijk de promotie van de app. Het zal steeds lastiger worden om nieuwe apps onder de aandacht te brengen bij de smartphone gebruikers. Dus app marketing zal een steeds belangrijkere rol gaan krijgen en er zullen allerlei trucjes uit de kast gehaald moeten worden om de mobiele consument tot een download te verleiden. Dit kan bijvoorbeeld door segmentering zodat voorkomen wordt dat er met hagel geschoten wordt. Ik verwacht daarnaast ook dat er meer focus zal zijn op het gebruik van de app in plaats van op de installs, gelukkig zijn er steeds makkelijker manieren om dit te realiseren. Bijv door middel van een mobiele banner kun je eenvoudig direct de app laten openen (indien geïnstalleerd en anders doorsturen naar de app store) om op deze manier de mensen weer in je app te krijgen. Want ook al worden er steeds meer apps uitgerust met push messaging, we merken steeds vaker dat deze door de klant uitgezet worden. Dus zullen er andere manieren gevonden moeten worden om app gebruikers weer in de app te krijgen. Zoals in elke nieuwe markt breekt er nu in de app markt een volwassen fase aan, dit biedt dan ook voor alle betrokken partijen weer mooie kansen om zichzelf te profileren en te onderscheiden.

Misschien krijgen we ook wel een verschuiving naar de mobiele site in plaats van naar apps, want hier zie je ook vaak mooiere sites die niet onderdoen qua app gebruik. Ik laat me de komende maanden dan ook graag verrassen door de ontwikkelingen in het mobile marketing landschap. Het zal vast een mooie en enerverende lente worden! Een vrolijk Pasen!

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in