
Werkgevers kunnen hun werknemers voortaan ook een Swapfiets aanbieden via NS Go, het mobiliteitsplatform van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens beide partijen draagt dit bij aan het terugdringen van het autogebruik voor woon-werkverkeer, dat nu nog circa 65 procent van de verplaatsingen beslaat. De gemiddelde afstand bedraagt daarbij ongeveer acht kilometer per enkele reis.
NS Go is het mobiliteitsplatform van dat werkgevers een breed scala aan diensten en producten voor mobiliteit biedt, zoals de NS-Business Card, deelauto's en nu dus ook Swapfietsen. Frans Slats, lead zakelijk bij NS: ‘De fiets is een belangrijk onderdeel van de deur-tot-deur-reis. Veertig procent van onze reizigers komt met de fiets naar het station.’
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comHet concept van Swapfiets is vrij eenvoudig: voor een vast bedrag per maand hebben Swapfiets-leden altijd een werkende fiets. En zijn er onverhoopt problemen, dan wordt de fiets binnen 10 minuten in de winkel gerepareerd of direct vervangen zonder extra kosten.
Met de toevoeging van de fietsabonnementen van Swapfiets aan het platform kunnen werknemers bijvoorbeeld met de fiets naar het station reizen en vervolgens met de trein verder reizen. In feite betekent dit dat werknemers in dit geval altijd een Swapfiets tot hun beschikking hebben, ook voor privégebruik. Om deze reden dient een werknemer bijtelling te betalen over het privégebruik van de fiets.
Swapfiets heeft vier modellen, twee e-bikes en twee 'normale' fietsen, die ook beschikbaar zijn voor NS Go- gebruikers. Om hoeveel fietsen het in totaal zal gaan kan Swapfiets niet zeggen. ‘De potentie is echter enorm’, aldus een woordvoerder. ‘NS heeft dagelijks zo'n 280 duizend forenzen, waarvan circa veertig procent gebruik maakt van de fiets voor het voor- of natransport naar het station.’
Een Swapfiets-abonnement via NS Go kost hetzelfde als voor particuliere klanten, alleen de eenmalige registratiekosten hoeven de werknemers niet te betalen. ‘We factureren de werkgever voor alle abonnementen gekoppeld aan diens bedrijfsaccount. Het is vervolgens aan de werknemer om te besluiten hoeveel hiervan zij verhalen op het loon van werknemer.’
Er zijn volgens Swapfiets geen plannen om de samenwerking uit te breiden naar de ‘normale’ NS-fietsen voor algemeen gebruik. ‘De reden hiervan is dat wij geen fietsen bieden voor gemeenschappelijk gebruik, maar altijd een individuele gebruiker gekoppeld willen hebben aan het fietsabonnement’, zegt de Swapfiets-woordvoerder. ‘Dit zorgt voor een gevoel van eigenaarschap en meer verantwoordelijkheidsgevoel omtrent het gebruik van onze fietsen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee