Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers van Unilever ontmoeten een echte consument!

Gisteren was het jaarlijkse media-event van Unilever. Dit keer in de Amsterdam Arena, voorafgaand aan de wedstrijd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ter Kulve is 22 jaar geleden bij Unilever begonnen. In de vissticks van Iglo. Van oorsprong is hij een tukker, economie gestudeerd in Rotterdam. 6 jaar Praag. En daarna ijs in China. Iglo Mora saneren en daarna global ijs in Rome. Nu mag hij Nederland en Belgie verder uitbouwen. In een lastige tijd.

related partner content for mobile comes here

Ter Kulve: ‘Ik hoor steeds dat de fabrikanten knokken tegen de retailers. Dat is een rare discussie. Het is veel meer zo dat de sterke merken tegen de zwakke merken knokken. Wij bouwen al 100 jaar sterke merken en we zijn daar goed in. Als A-merk moet je blijven investeren. Juist in een crisis.’

In de Benelux ligt de focus op gezonder eten, meer innovaties en hogere marktaandelen, om het kort samen te vatten. De advertentiebestedingen blijven wel op peil (bruto 250 miljoen euro per jaar, plus 5 procent in 2008).

Ter Kulve: ‘Minder zout wordt echt een speerpunt in 2009. De kosten moeten nog verder naar beneden en we willen nog dichter bij de consument komen. Ik heb net 20 uur bij een Marokkaans gezin doorgebracht in Rotterdam.’

Dat laatste vormt het onderdeel van een consumentensafari-programma. Vp marketing Gaby Vreeken vertelde daar meer over. Het programma heet Close2Consumer Deep Dive. Daarbij gaan 100 marketeers van Unilever Benelux naar buiten en verblijven 24 uur bij een huishouden om te zien hoe ze leven, eten, slapen en consumeren.

Vreeken liet een filmpje zien waarin hij naar een Belgisch gezin ging. Zijn collega Marga Mathijssen ging naar een gezin met weinig geld in Nederland. Mathijssen: ‘Mijn grootste angst is dat ik met een grote engerd op de bank moet zitten.’

Vreeken: ‘We hebben veel kennis van de consument, maar dat zit in ons hoofd. Wat voelen we echt? Zit die consument ook in ons hart? Ik weet dat een gemiddeld gezin 6 euro besteedt aan een maaltijd, maar hoe voelt dat nu echt?’

Wat doet de consument in de recessie, was de centrale vraag. ‘Het is geen vervanging van marktonderzoek’, zegt Vreeken, ‘maar het is een aanvulling hierop.’

Vreeken’s gezin (man en vrouw en twee kinderen met de prachtige namen Yucatan en Guyana) heeft ook een laag inkomen en weinig met merken. Gaby Siera van (columnist van TvM) heeft het programma begeleid.

Vreeken ging met ze naar de vuilstort (‘Hoeveel afval creëren we eigenlijk?’) en naar de supermarkt (‘Ik heb daar veel nieuwe dingen ontdekt’.)

Vreekens onthutsende conclusie: ‘Je realiseert je dan toch hoe weinig belangrijk je bent in hun leven.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in