Hoi: alleen oplagegroei FD
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing die vanochtend bekend zijn gemaakt. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2007 ging het FD van 58.557 naar 60.849. Alle overige dagbladen vertoonden een daling in oplage. Ook NRC.Next, dat in het derde kwartaal van 2008 nog de enige stijger was. Dat dagblad ging nu van 68.961 naar 64.366.
De grootste krant, De Telegraaf daalde in oplage van 637.241 naar 589.577. De Telegraaf op zondag ging van 646.329 naar 600.206. AD ging van 423.362 naar 404.117 en de Volkskrant van 238.212 naar 235.021. NRC Handelsblad zag zijn oplage dalen van 209.475 naar 197.307, terwijl Trouw terug moest van 94.309 naar 94.012. Het Parool daalde eveneens in oplage: 64.623 naar 63.488.
Het Nederlands Dagblad daalde van 32.864 naar 31.084 en het Reformatorisch Dagblad van 55.670 naar 54.361.
Totaal verspreide oplage
Als wordt gekeken naar de totaal verspreide oplage van de dagbladen, dan zijn de cijfers als volgt: De Telegraaf van 703.504 naar 685.156, De Telegraaf op zondag 679.223 naar 636.842, AD 477.329 naar 456.237, de Volkskrant 269.170 naar 266.608, NRC Handelsblad 231.680 naar 217.646, Trouw 111.113 naar 114.962. Het Parool van 88.824 naar 89.027, NRC.Next 90.493 naar 85.204, Het Financieele Dagblad 66.965 naar 68.707, Reformatorisch Dagblad 57.701 naar 56.517, Nederlands Dagblad van 33.616 naar 31.774.
Hier zijn Trouw, Het Parool en het FD dus de stijgers.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Gratis dagbladen
Bij de gratis dagbladen blijft Metro de grootste met een totaal verspreide oplage van 539.313. Het was 538.633 in het vierde kwartaal van 2007. Spits ging van 451.723 naar 452.570 en Dagblad de Pers ging flink terug in oplage: van 491.248 naar 306.245 exemplaren. DAG was inmiddels gestaakt.
NRC Media nuanceert vandaag in een persbericht de betekenis van de oplagecijfers. 'Net als de meeste andere dagbladuitgeverijen in Nederland verloren wij vorig kwartaal abonnees ten opzichte van het jaar daarvoor, maar een stuk minder dan de Hoi-cijfers doen vermoeden', zegt directeur-uitgever Gert-Jan Oelderik van NRC Media. 'Om financieel gezond te blijven heeft NRC Media ervoor gekozen terughoudend te zijn met speciale kortingsabonnementen en proefabonnementen, omdat deze meer kosten dan ze opleveren. In de Hoi-meting maakt het niet uit of een krant (vol-) betaald wordt verkocht of gratis wordt weggegeven. De daling in oplage van het zesdaagse abonnement, wordt dan ook vooral veroorzaakt door een veel lagere instroom van dat soort abonnementen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid