Tv wordt pc - en omgekeerd
Veel telecoms investeren in digitale tv-content (IPTV), in de hoop hun teruglopende belinkomsten te compenseren. Zeker nu ze klanten verliezen aan kabelmaatschappijen die goedkope VoIP aanbieden als onderdeel van een totaalpakket (telefoon, internet en tv). IPTV wordt tegen betaling geleverd door vaste aanbieders als KPN en Belgacom. Ze focussen primair op het (grote) tv-scherm in de woonkamer. Je hebt een digitale ontvanger nodig om de door de IPTV-provider geconfigureerde tv-kanalen te ontvangen. Meerwaarde: superieure HD-beeldkwaliteit, meer keus, meer flexibiliteit, interactiviteit. Internet-tv ¯ geleverd via het publieke internet ¯ heeft grofweg dezelfde mogelijkheden maar wordt bekeken op het computerscherm. Gratis, want het lift mee op bestaande netwerken van telecoms en kabelmaatschappijen.
Aanbieders zijn bijvoorbeeld Joost, Babelgum, Hulu, Apple TV en BBC iPlayer. Internet-tv verkeert nog in een embryonale fase. En internet is geen gecontroleerde omgeving: de kwaliteit (toegankelijkheid, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, beeldkwaliteit) is niet gegarandeerd. Maar als die kwaliteit beter wordt, vrezen partijen die nu grote bedragen investeren in IPTV-diensten een gevecht om kijkers en adverteerders waarvan ook IPTV steeds afhankelijker wordt naarmate consumenten meer gewend raken aan gratis content.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaMomenteel trekken beide televisieplatforms verschillende doelgroepen. IPTV trekt consumenten die bereid zijn om te betalen voor gebruiksgemak, hoge beeldkwaliteit op het tv-scherm en een voorgeprogrammeerd aanbod. Internet-tv consumenten die zelf hun pc kunnen configureren voor internet-tv, zelf naar content zoeken en (veel) geringere beeldkwaliteit voor lief nemen.
Het is een kwestie van tijd voor er tv’s op de markt komen waarmee je ook online kunt. Dat zal de bakens verzetten.
De tendens: if you can’t beat them, join ‘m. Telecoms lonken proactief naar tv-aanbod en -spelers op internet, en brengen ze soms onder in hun eigen besloten IPTV-omgeving. Aanbieders van internet-tv (gefinancierd via advertising) lonken naar de schat aan kijkersdata die hun IPTV-collega’s binnenkrijgen, zeer waardevol voor gepersonaliseerde content en behavioral targetting.
(bron: Admap)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid