Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Kwaliteit gegarandeerd’ leidt tot minder voedselverspilling

Doel van #THTWegErMee is het vinden van een duidelijk alternatief
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het lijkt een wat semantische discussie, maar de gevolgen zijn verstrekkend: Wat in bijvoorbeeld Engeland wordt aangeduid als ‘Best Before’, heet op een Nederlandstalige productverpakking ‘Ten minste houdbaar tot’. Die THT-datum klinkt veel dwingender en leidt ertoe dat consumenten vaker eetbaar voedsel weggooien. Volgens kartonnen-verpakkingsproducent  Tetra Pak noemt bijna de helft van de Nederlanders (46%) de verwarrende houdbaarheidsdata op verpakkingen de grootste oorzaak van voedselverspilling. Een derde van de Nederlanders is zelfs bang om ziek te worden van producten na het aanbreken van de houdbaarheidsdatum.


In tijden van thought leadership als niet te missen marketinginstrument, besloot het Zweedse bedrijf zich te gaan inspannen om THT van verpakkingen te krijgen. De term THT, &;Tenminste Houdbaar Tot&;, wordt vaak verward met TGT, die staat voor de uiterste gebruiksdatum &;Te Gebruiken Tot&;. Slechts 42% van de Nederlanders weet dat er verschil zit tussen de twee termen en iets meer dan de helft (54%) kan dat verschil volgens eigen zeggen benoemen.

Doel van , initiatief van Tetra Pak, is het vinden van een duidelijk alternatief. Met hulp van een panel voedingsexperts, onderzoek en social media blijkt – volgens Tetra Pak - dat een nieuwe definitie voor THT van grote invloed zou zijn op het terugdringen van de voedselverspilling in heel Nederland.


related partner content for mobile comes here



Stakeholders
Dertien voedingsexperts bogen zich onlangs over de mogelijk nieuwe term. De vijf beste uitkomsten zijn de afgelopen twee weken door Nederland beoordeeld en social media. ‘Vrijwel alle respondenten geven aan de vijf suggesties minstens even goed te vinden als de huidige aanduiding met THT’aldus Birgit Kamp, Communications Director van Tetra Pak en initiatiefnemer van : ‘Opvallend is de mate van betrokkenheid van de voedingsexperts, de industrie en de maatschappij. Niet alleen de resultaten van dit onderzoek, maar ook andere initiatieven in deze context bevestigen dat dit onderwerp een breedgedragen aandachtspunt is. De combinatie van al deze initiatieven en het draagvlak onder de stakeholders en maatschappij draagt zonder twijfel bij aan bewustwording en vermindering van voedselverspilling. Een positieve bevinding waarvoor we als initiatiefnemer dankbaar zijn.’

&;Kwaliteit gegarandeerd tot&; bleek veruit de populairste term en won met 40% van de stemmen. De ruime meerderheid vindt deze term beter dan de huidige aanduiding en omdat die verduidelijkt dat producten veelal nog prima te consumeren zijn na het verstrijken van deze datum. Meer dan de helft van Nederland (54%) zal door deze definitie minder bang zijn om ziek te worden van producten die de houdbaarheidsdatum bereikt hebben. 55% van de respondenten zegt bij invoering van deze term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. Het onderzoek werd in opdracht van Tetra Pak uitgevoerd door onderzoeksbureau Stroom van 25 t/m 30 november 2015. De steekproef is volgens de onderzoekers representatief voor de Nederlandse bevolking tussen 18 en 65 jaar, gewogen op leeftijd, geslacht en geografie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in