Overslaan en naar de inhoud gaan

'Journaal moet persoonlijker'

Het NOS Journaal en RTL-Nieuws moeten hun onderwerpen persoonlijker maken als ze willen dat de kijkers langer blijven hangen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuws moet zoveel mogelijk persoonlijke aanknopingspunten bieden. Maar dan nog bereiken de uitzendingen voornamelijk mensen die toch al enigszins geïnteresseerd zijn in nieuws, zo stelt communicatiewetenschapper Gabi Schaap. Hij promoveert deze maand aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op een onderzoek naar de interpretatie van televisienieuws.

related partner content for mobile comes here

Volgens Schaap is de taak van het tv-journaal om mensen zo goed mogelijk te informeren over belangwekkende zaken. Daarom moeten de journalisten er beter voor zorgen dat de kijkers zich aangesproken voelen. Volgens Schaap zet twee derde van de kijkers het journaal aan omdat ze vinden dat het er nou eenmaal bij hoort.

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat 70 tot 80 procent van de nieuwsonderwerpen vrijwel onmiddellijk weer uit het geheugen van kijkers is verdwenen. Schaap wilde weten of een andere manier van onderzoeken tot andere resultaten zou leiden. De promovendus liet proefpersonen tijdens het kijken naar drie nieuwsitems alles uitspreken wat in hun hoofd op kwam. Hoewel hij ook ontdekte dat een groot deel van de kijkers het nieuws aan zich voorbij laat gaan, merkte Schaap ook op dat nieuws met een link naar het persoonlijke leven duidelijk meer aanslaat en beter blijft hangen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in