'Journaal moet persoonlijker'
Het nieuws moet zoveel mogelijk persoonlijke aanknopingspunten bieden. Maar dan nog bereiken de uitzendingen voornamelijk mensen die toch al enigszins geïnteresseerd zijn in nieuws, zo stelt communicatiewetenschapper Gabi Schaap. Hij promoveert deze maand aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op een onderzoek naar de interpretatie van televisienieuws.
Volgens Schaap is de taak van het tv-journaal om mensen zo goed mogelijk te informeren over belangwekkende zaken. Daarom moeten de journalisten er beter voor zorgen dat de kijkers zich aangesproken voelen. Volgens Schaap zet twee derde van de kijkers het journaal aan omdat ze vinden dat het er nou eenmaal bij hoort.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaEerdere onderzoeken toonden al aan dat 70 tot 80 procent van de nieuwsonderwerpen vrijwel onmiddellijk weer uit het geheugen van kijkers is verdwenen. Schaap wilde weten of een andere manier van onderzoeken tot andere resultaten zou leiden. De promovendus liet proefpersonen tijdens het kijken naar drie nieuwsitems alles uitspreken wat in hun hoofd op kwam. Hoewel hij ook ontdekte dat een groot deel van de kijkers het nieuws aan zich voorbij laat gaan, merkte Schaap ook op dat nieuws met een link naar het persoonlijke leven duidelijk meer aanslaat en beter blijft hangen (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid