Overslaan en naar de inhoud gaan

Winnen in opkomende markten

Sommige westerse multinationals zijn zeer succesvol op nieuwe markten als China, India en Brazilië. Wat is hun geheim?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is geen sinecure om succesvol te opereren op de emerging markets in Azië, Zuid-Amerika en Oost-Europa, want het zijn vaak andere werelden met andere realiteiten en wetten. Zo’n 85 procent van de wereldbevolking woont er. Het zijn dus massamarkten die je als internationaal bedrijf eigenlijk niet links kunt laten liggen. Sommige multinationals (zoals Unilever, Coca-Cola, Danone, P&G en PepsiCo) zijn zeer succesvol in deze opkomende markten en realiseren er al 5 tot 15 procent van hun omzet.

related partner content for mobile comes here

Volgens onderzoekers van adviesbureau Bain & Co. doen deze bedrijven het volgende goed:

  • Ze treden toe tot de massamarkt, dus niet alleen tot de premiummarkt. Dat gebeurt via schaalvoordelen in distributie, brandbuilding en operaties.
  • Ze passen zich op elk niveau aan de lokale markt aan (product, placement, prijs en promotie).
  • Ze bieden ‘goed-genoeg-producten’ aan voor de opkomende middenklasse: behoorlijke kwaliteit tegen betaalbare prijzen. Dat vergt rigide kostenbeheersing.
  • Ze denken mondiaal. Maar ze nemen geen dure expats maar lokale managers in dienst (the locals have the map) met diep inzicht in de lokale marktsituatie.
  • Ze weten de juiste lokale merken/bedrijven en bijvoorbeeld bijbehorende distributienetwerken over te nemen.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in