Zomerestafette - Een beetje van jezelf, en een beetje van Google


De meest recente is Google Insights for Search. Zeg maar een uitgebreidere versie van Google Trends.
Met Insights for Search is het mogelijk om zoektrends niet alleen over tijd te volgen, maar ook verschillen per regio of seizoen te zien. Bovendien is het nu ook mogelijk zoektermen beter te filteren door ze aan categoriën te koppelen.
Waarom is dit handig? Omdat het interessante gegevens kan leveren als input voor je communicatie.
Bijvoorbeeld als input voor de inhoud van je communicatie. Door de huidige kredietcrisis in de VS kunnen we veronderstellen dat de consument wat huiverig is voor beleggen en wellicht eerder wil sparen.
Maar is dat ook zo? Uit Google Insights blijkt dat er sinds september 2007 inderdaad meer gezocht wordt op "sparen" dan op "beleggen"en een advertentie voor sparen dus waarschijnlijk een betere ROI oplevert.
Door via Google Insights een vinger aan de pols te houden, weet je ook wanneer het sentiment weer omslaat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Ook regionale interesses zijn eenvoudig in kaart te brengen. Zelfs letterlijk in de vorm van een heatmap.
De zoektrends worden uitgesplitst naar regio zodat duidelijk is waar de interesse vandaan komt. Kijk je bijvoorbeeld naar de zoektrends voor Wii Fit de afgelopen paar maanden, dan blijkt er weinig interesse te zijn in Groningen, Drenthe en Zeeland. Maar des te meer in Flevopolder, Noord Holland en Utrecht. Handig om te weten voor je optimale distributie.
Of je wilt gaan exporteren. Via de zoektrends is het dan eenvoudig uit te vinden welke landen de meeste kans op succes hebben.
Ook de gerelateerde zoekwoorden alsmede het overzicht van de in populariteit winnende zoekwoorden geven een aardige indicatie van de gedachten en associaties van de consument.
Een andere handige optie is het vergelijken van tijdsintervallen waarmee seizoensgevoeligheden in beeld gebracht kunnen worden. Wanneer gaat men bijvoorbeeld zoeken naar belastingaangifte gerelateerde zoekwoorden. Of bijvoorbeeld Moederdag of vakantie. Aan de ene kant redelijk voorspelbaar, maar soms ook misschien eerder dan verwacht. En bij weinig budget misschien even wachten tot de piekperiode.
Ook is het mogelijk om per periode en/of categorie en/of regio de meest populaire zoekwoorden te zien.
Een paar weken geleden was er ook nog Google Trends for Websites. Hiermee kun je een goede indicatie krijgen van het verschil in bezoekersaantallen tussen websites en de bezoekersaantallen in de loop der tijd. Maar ook bijvoorbeeld waar deze bezoekers op zoeken en welke sites ze nog meer bezocht hebben.
Al met al twee tools waar je uren zoet mee kunt zijn.
Dus mocht je in je vakantie nog een verloren uurtje hebben. Dan is dit zeker de moeite waard.
En anders even op de to do lijst zetten voor na de vakantie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid