Overslaan en naar de inhoud gaan

Zomerestafette - Een beetje van jezelf, en een beetje van Google

Google heeft de afgelopen twee maanden twee Beta-tools geïntroduceerd waar je als marketeer interessante informatie mee boven water kunt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meest recente is . Zeg maar een uitgebreidere versie van Google Trends.
Met Insights for Search is het mogelijk om zoektrends niet alleen over tijd te volgen, maar ook verschillen per regio of seizoen te zien. Bovendien is het nu ook mogelijk zoektermen beter te filteren door ze aan categoriën te koppelen.
Waarom is dit handig? Omdat het interessante gegevens kan leveren als input voor je communicatie.

related partner content for mobile comes here

Bijvoorbeeld als input voor de inhoud van je communicatie. Door de huidige kredietcrisis in de VS kunnen we veronderstellen dat de consument wat huiverig is voor beleggen en wellicht eerder wil sparen.
Maar is dat ook zo? Uit Google Insights blijkt dat er sinds september 2007 inderdaad meer gezocht wordt op "sparen" dan op "beleggen"en een advertentie voor sparen dus waarschijnlijk een betere ROI oplevert.
Door via Google Insights een vinger aan de pols te houden, weet je ook wanneer het sentiment weer omslaat.

Ook regionale interesses zijn eenvoudig in kaart te brengen. Zelfs letterlijk in de vorm van een heatmap.
De zoektrends worden uitgesplitst naar regio zodat duidelijk is waar de interesse vandaan komt. Kijk je bijvoorbeeld naar de zoektrends voor Wii Fit de afgelopen paar maanden, dan blijkt er weinig interesse te zijn in Groningen, Drenthe en Zeeland. Maar des te meer in Flevopolder, Noord Holland en Utrecht. Handig om te weten voor je optimale distributie.
Of je wilt gaan exporteren. Via de zoektrends is het dan eenvoudig uit te vinden welke landen de meeste kans op succes hebben.

Ook de gerelateerde zoekwoorden alsmede het overzicht van de in populariteit winnende zoekwoorden geven een aardige indicatie van de gedachten en associaties van de consument.
Een andere handige optie is het vergelijken van tijdsintervallen waarmee seizoensgevoeligheden in beeld gebracht kunnen worden. Wanneer gaat men bijvoorbeeld zoeken naar belastingaangifte gerelateerde zoekwoorden. Of bijvoorbeeld Moederdag of vakantie. Aan de ene kant redelijk voorspelbaar, maar soms ook misschien eerder dan verwacht. En bij weinig budget misschien even wachten tot de piekperiode.
Ook is het mogelijk om per periode en/of categorie en/of regio de meest populaire zoekwoorden te zien.

Een paar weken geleden was er ook nog . Hiermee kun je een goede indicatie krijgen van het verschil in bezoekersaantallen tussen websites en de bezoekersaantallen in de loop der tijd. Maar ook bijvoorbeeld waar deze bezoekers op zoeken en welke sites ze nog meer bezocht hebben.

Al met al twee tools waar je uren zoet mee kunt zijn.
Dus mocht je in je vakantie nog een verloren uurtje hebben. Dan is dit zeker de moeite waard.
En anders even op de to do lijst zetten voor na de vakantie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in