Overslaan en naar de inhoud gaan

Global brands niet meer local door Youtube?

Op Adage gaat men dieper in op de relletjes die ontstonden rond twee televisiecommercials van Heinz en Mars.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op gaat men dieper in op de relletjes die ontstonden rond twee televisiecommercials van Heinz en Mars.

related partner content for mobile comes here

Alletwee gemaakt voor de Britse markt, maar dankzij van de lokale televisie geweerd door nota bene Amerikaanse lobbygroepen.

Een interessant gegeven, omdat het de vraag oproept of globale merken zich op deze manier nog wel bezig kunnen houden met gerichte en lokale marketing.

In het geval van Mars reageerden Amerikaanse homolobbygroepen furieus op een , waarin Mr. T tekeer gaat tegen een snelwandelaar... Mr. T: 'You're a disgrace to the man-race, run like a real man.'

Over het niveau van humor kun je discussiëren, maar de lobbygroepen die het spotje op Youtube hadden gezien, waren op een andere manier 'offended' en dreigden met een boycot.

De Mars-marketeers gaven toe. Het spotje werd geschrapt, ook al waren Britse homogroeperingen helemaal niet beledigd. Er werd in totaal maar twee keer gebeld naar de Britse reclamecodecommissie, maar dat zullen waarschijnlijk fervente snelwandelaars zijn geweest...

De was van Heinz. Hierin smeert een New Yorkse broodjesverkoper
's ochtends de broodjes van een Brits gezin, om vervolgens de man des huizes een afscheidskus te geven, als was hij de mama.

Want Heinz Deli Mayo is zo lekker dat het lijkt alsof je je broodjes iedere ochtend direct uit een New Yorkse Deli haalt, aldus Abbott Mead Vickers BBDO in London, het verantwoordelijke bureau (dat trouwens ook het Snickers-spotje maakte).

Grappig, maar niet volgens Amerikaanse 'anti-homogroeperingen'. Men kon de Britse humor niet waarderen. Twee mannen die kussen; in de VS nog altijd 1 van de grootste taboes. Dus werd het spotje van de buis gehaald.

De relletjes roepen een aantal vragen op. Moeten marketeers altijd toegeven aan dit soort klachten rond je merk, ook al komen ze van een minderheidsgroepering uit een heel ander werelddeel? Want hoe kom je als merk dan over op de rest van je consumenten? Wat is eigenlijk schadelijker, toegeven, of de rug recht houden?

Maar afgezien van reputatieschade roept dit nog een andere vraag op: hoe kunnen globale merken - in een tijd dat iedereen juist lokaal en gericht moet adverteren om nog toegang te krijgen tot het hoofd van de consument - nog hun ding blijven doen?

Lokale spotjes komen na een tijdje altijd wel op Youtube terecht...
Maakt internet het juist onmogelijk voor global brands om nog lokaal en gericht te communiceren?

Of valt het wel mee en is dit gewoon een gevalletje van 'smaken verschillen'?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in