Is Rabobank nu wel of niet verantwoord?


Dacht ik vorige week eindelijk verlost te zijn van het dillema welke bank ik als rechtgeaarde sociaal ondernemer moest kiezen, toen de eerlijke bankwijzer mij het licht liet zien, werd ik een paar dagen later weer helemaal in de war gebracht door het ministerie van Economische Zaken met de publicatie van de Transparantiebenchmark 2008.
Dacht ik vorige week eindelijk verlost te zijn van het dillema welke bank ik als rechtgeaarde sociaal ondernemer moest kiezen, toen de eerlijke bankwijzer mij het licht liet zien, werd ik een paar dagen later weer helemaal in de war gebracht door het ministerie van Economische Zaken met de publicatie van de Transparantiebenchmark 2008. Het is voor de vijfde keer dat het ministerie van EZ deze benchmark publiceert. Benchmark wil zeggen dat je verschillende merken uit eenzelfde branche, bijvoorbeeld banken, vergelijkt op een aantal punten en zo een soort ranglijst maakt. De Transparantiebenchmark van EZ gaat over mvo-aspecten. En wie won voor de achterenviolgende keer 2e keer de Transparantieprijs? De Rabobank. En dat terwijl bij eerlijke bankwijzer Rabobank helemaal niet hoog scoort. Sterker, Rabobank communcieert wel dat ze verantwoord bezig is, maar uit die bankenwijzer blijkt dat helemaal niet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGelukkig brengt de uitleg van het ministerie van EZ opheldering. Voor die benchmark wordt alleen gekeken naar hoe transparant een bedrijf communiceert over mvo-aspecten, zo staat letterlijk in het rapport te lezen: ‘Voor een goed begrip van de Transparantiebenchmark is het van belang te benadrukken dat de transparantie in de verslaggeving wordt gemeten en niet de concrete activiteiten of de resultaten op het gebied van MVO.’ Stakeholders kunnen dat bedrijf dan makkelijker aanspreken op hun mvo-gedrag. Met andere woorden: het maakt niet uit hoe je scoort op mvo, als je er maar over communiceert. Dat blijkt ook als je de ranglijst van EZ legt naast de eerlijke bankwijzer. Op de 2e plaats bij EZ staat ING en op een 3e plaats Fortis. Pikant detail: volgens de eerlijke bankwijzer is ING helemaal niet transparant.
Leuk natuurlijk die openheid, best wel belangrijk ook, maar nog veel belangrijker is het om ook echt verantwoord bezig te zijn. Met alleen vertellen wat je wel en niet doet, red je het niet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid