Merk Shake-out in autoverzekeringen


Begin deze week introduceerde Achmea met InShared een nieuw merk in de online verzekeringsmarkt. Het is een lancering die aansluit in een lange reeks van merkintroducties in de online verzekeringsmarkt. De afgelopen jaren werd de markt overspoeld met nieuwe merken. Ditzo (ASR Verzekeringen), Allsecur (Allianz) en Izio (Delta Lloyd) zijn slechts enkele van de vele nieuwe merken die recent het levenslicht zagen. De nieuwe merken, geïntroduceerd om mee te profiteren van de snelle groei in online verzekeren, treden in concurrentie met de vele merken die al actief zijn in deze markt. Grote vraag is of er ruimte bestaat voor zoveel merken?
Verzekeringen zijn feitelijk noodzakelijke contractdiensten waar de gemiddelde klant niet warm of koud van wordt. De meeste merken komen ook niet verder dan een claim ‘de goedkoopste te zijn’, onderscheidend vermogen op andere elementen wordt slechts zeer sporadisch geclaimd. Een keuze uit meer dan 20 verzekeringsmerken lijkt dan ook niet interessant en een teruggang in het aantal verzekeringsmerken is dan ook te verwachten. Tenzij echte meerwaarde geboden gaat worden, meerwaarde die nu slechts beperkt geboden wordt door verzekeraars zoals Ditzo en Onna Onna (de vrouwenverzekeraar).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNiet alleen vanuit een consumentenperspectief nemen de vraagtekens echter toe. De moeilijke economische context, met name voor banken en verzekeraars, heeft gezorgd voor een maximale focus op het verlagen van de kosten en daarmee ook voor een inperking van innovatie- en mediabudgetten. Het saneren van geldverslindende merkportfolio’s is in deze tijden mogelijk een aantrekkelijk perspectief voor een RvB.
Binnen IG&H Consulting hebben we onderzoek gedaan rondom dit thema waarbij we een aantal van de nieuwkomers en bestaande spelers geïnterviewd hebben (o.a. Postbank, Allsecur, Univé). Meer weten? Het onderzoek is digitaal te bestellen op www.igh.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid