Overslaan en naar de inhoud gaan

Merk Shake-out in autoverzekeringen

Begin deze week introduceerde Achmea met InShared een nieuw merk in de online verzekeringsmarkt. Het is een lancering die aansluit in een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Begin deze week introduceerde Achmea met InShared een nieuw merk in de online verzekeringsmarkt. Het is een lancering die aansluit in een lange reeks van merkintroducties in de online verzekeringsmarkt. De afgelopen jaren werd de markt overspoeld met nieuwe merken. Ditzo (ASR Verzekeringen), Allsecur (Allianz) en Izio (Delta Lloyd) zijn slechts enkele van de vele nieuwe merken die recent het levenslicht zagen. De nieuwe merken, geïntroduceerd om mee te profiteren van de snelle groei in online verzekeren, treden in concurrentie met de vele merken die al actief zijn in deze markt. Grote vraag is of er ruimte bestaat voor zoveel merken?

related partner content for mobile comes here

Verzekeringen zijn feitelijk noodzakelijke contractdiensten waar de gemiddelde klant niet warm of koud van wordt. De meeste merken komen ook niet verder dan een claim ‘de goedkoopste te zijn’, onderscheidend vermogen op andere elementen wordt slechts zeer sporadisch geclaimd. Een keuze uit meer dan 20 verzekeringsmerken lijkt dan ook niet interessant en een teruggang in het aantal verzekeringsmerken is dan ook te verwachten. Tenzij echte meerwaarde geboden gaat worden, meerwaarde die nu slechts beperkt geboden wordt door verzekeraars zoals Ditzo en Onna Onna (de vrouwenverzekeraar).

Niet alleen vanuit een consumentenperspectief nemen de vraagtekens echter toe. De moeilijke economische context, met name voor banken en verzekeraars, heeft gezorgd voor een maximale focus op het verlagen van de kosten en daarmee ook voor een inperking van innovatie- en mediabudgetten. Het saneren van geldverslindende merkportfolio’s is in deze tijden mogelijk een aantrekkelijk perspectief voor een RvB.

Binnen IG&H Consulting hebben we onderzoek gedaan rondom dit thema waarbij we een aantal van de nieuwkomers en bestaande spelers geïnterviewd hebben (o.a. Postbank, Allsecur, Univé). Meer weten? Het onderzoek is digitaal te bestellen op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in