Overslaan en naar de inhoud gaan

Pindakaas in de Netwerkeconomie

Wie is er niet ziek van geworden? Dat zou de nieuwe slogan kunnen zijn van de Peanut Corporation of America. Sinds september zijn meer dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie is er niet ziek van geworden? Dat zou de nieuwe slogan kunnen zijn van de . Sinds september zijn meer dan vijfhonderd mensen onwel geraakt van producten waar pindakaas in verwerkt zat die met salmonella besmet bleek. Zeven pindakaaspatiënten zijn inmiddels overleden.

related partner content for mobile comes here

Inmiddels is vijftien miljoen kilo pindakaas , en naar verwachting breidt die recall zich verder uit naar waar die pindakaas in verwerkt is. Zowel bekende merkartikelen als private label-producten van grote retailers. De besmette pindakaas virus blijkt ook in Europa verspreid, als ingrediënt in gevulde chocorepen van General Mills.

De proliferatie van pindakaas demonstreert hoe kwetsbaar retailers en fabrikanten zijn. Eén foutje of een enkele fraudeur in de aanvoerketen kan enorme schade aanrichten, en de kans daarop neemt in onze netwerkeconomie alleen maar toe...

Afgelopen week zijn in China melkverwerker Zhang Yujun en melkhandelaar Geng Jinping ter dood veroordeeld omdat ze de kunststof melamine aan melk toegevoegd hadden om het proteïnegehalte kunstmatig te verhogen. Negenhonderd ton vergiftigde melk en afgeleide producten zijn mede door hun toedoen verspreid, met als gevolg dat circa driehonderdduizend baby's ziek werden, waarvan er uiteindelijk zes overleden zijn. Het giftige melkpoeder was bovendien beland in talloze producten, waarvan een deel ook in Europa verkocht werd.

Het melamine-schandaal toont niet alleen aan dat er voor een paar grijpstuivers aan de basis van de voedingsketen gefraudeerd wordt (de melkhandelaren probeerden verwaterde melk te slijten) maar ook dat verderop in de keten relatief laks gecontroleerd wordt. Pas toen een grote inkoper uit Nieuw-Zeeland aan de bel trok, grepen de Chinese autoriteiten in. Dat roept meteen de vraag op: hoe kwetsbaar zijn fabrikanten en retailers die voor hun producten gebruik maken van ingrediënten uit lakse landen? China is inmiddels goed voor van alle internationale knoflookhandel en ook in tomatenproducten is China marktleider: twee basisingrediënten in een arsenaal aan levensmiddelen.

Nou zijn problemen in de aanvoerketen niet beperkt tot landen als China. Het bij chocoladefabrikant Cadbury's en de in de worcester sauce van producent Premier Foods demonstreren dat de bron van problemen ook in het westen kan liggen. Consumenten die uitwijken naar biologische producten komen bedrogen uit, want de Amerikaanse pindaverwerker die nu zijn producten moet terughalen was ook een belangrijke leverancier van organic peanut butter. Salmonella discrimineert niet.

Hoe kunnen fabrikanten en retailers voorkomen dat hun kostbare merken het slachtoffer worden van ingrediëntenschade? Check, check en doublecheck: meent de Wageningse hoogleraar . Bij de aanvaarding van zijn leerstoel voor dat intensieve controle goedkoper is dan de optelsom van kosten aan recalls en vervolgens herstel van merkreputatie. Nielen is tevens verbonden aan het in Wageningen.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in