Overslaan en naar de inhoud gaan

Procter & Gamble en Google wisselen werknemers uit

Het idee van Google en Procter & Gamble (P&G) om een maand lang topmedewerkers van de marketingafdeling uit te wisselen lijkt op het eerste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Google aast al langer op een samenwerking met grote adverteerders en P&G heeft een reputatie te verdedigen als marketingvernieuwer. P&G hoopt op zijn beurt af te tappen van de online kennis van Google.

related partner content for mobile comes here

Dat de marktleider van de internetreclame meteen heil zag in zo'n samenwerking valt wellicht te verklaren door de nood aan nieuwe inkomsten voor het bedrijf. Tussen 2002 en 2007 zag Google de jaarlijkse groei in reclameopbrengsten afnemen van een spectaculaire 500 procent tot 56 procent. Dat is op zich nog steeds een geweldigde prestatie in een markt die sindsdien flink is uitgedund, maar aangezien de omzet van Google voor het gros afhangt van onlineadvertenties kan het zich geen al te grote terugval permitteren.

Goede relaties met een bedrijf dat jaarlijks 8,7 miljard dollar (6,4 miljard euro) uitgeeft aan marketing, zijn daarom mooi meegenomen. Bovendien gaat twee derde van dat budget naar traditionele televisiereclame. En dat medium wordt, tenminste voor bepaalde doelgroepen, steeds vaker ter discussie gesteld.

Volgens gegevens van het onderzoeksbureau Forrester Research spenderen Amerikaanse jongeren (de categorie tussen 18 en 27 jaar) gemiddeld 13 uur per week op internet, terwijl ze nog amper 10 uur televisie kijken. De nieuwe generatie van zogenaamde 'digital natives' kan je onmogelijk nog bereiken met de traditionele 30 secondencommercial, om de simpele reden dat ze niet meer voor tv zitten, menen deskundigen.

P&G besteedt vandaag amper 2 procent van zijn marketingbudget aan onlineactiviteiten. Dat de internetgebruiker van nature een actiever specimen is dan de televisiekijker maakt dat het kopiëren van de oude modellen uitgesloten is. Dankzij de uitwisseling met Google konden de P&G-marketingmensen ertoe overgehaald worden om voor het eerst een campagne te lanceren waarbij mensen een bestaande commercial (over een sprekende vlek) mochten persifleren in een YouTube-filmpje.

De huiver voor dat soort 'consumer generated content' maakte plaats voor regelrecht enthousiasme, zodat P&G nu meer van dergelijke campagnes plant. De Google-medewerkers wezen er ook op dat het nuttig is bij de perspresentatie van de nieuwe pampers niet alleen de klassieke media, maar ook de bloggers van invloedrijke babysites uit te nodigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in