Procter & Gamble en Google wisselen werknemers uit
Google aast al langer op een samenwerking met grote adverteerders en P&G heeft een reputatie te verdedigen als marketingvernieuwer. P&G hoopt op zijn beurt af te tappen van de online kennis van Google.
Dat de marktleider van de internetreclame meteen heil zag in zo'n samenwerking valt wellicht te verklaren door de nood aan nieuwe inkomsten voor het bedrijf. Tussen 2002 en 2007 zag Google de jaarlijkse groei in reclameopbrengsten afnemen van een spectaculaire 500 procent tot 56 procent. Dat is op zich nog steeds een geweldigde prestatie in een markt die sindsdien flink is uitgedund, maar aangezien de omzet van Google voor het gros afhangt van onlineadvertenties kan het zich geen al te grote terugval permitteren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaGoede relaties met een bedrijf dat jaarlijks 8,7 miljard dollar (6,4 miljard euro) uitgeeft aan marketing, zijn daarom mooi meegenomen. Bovendien gaat twee derde van dat budget naar traditionele televisiereclame. En dat medium wordt, tenminste voor bepaalde doelgroepen, steeds vaker ter discussie gesteld.
Volgens gegevens van het onderzoeksbureau Forrester Research spenderen Amerikaanse jongeren (de categorie tussen 18 en 27 jaar) gemiddeld 13 uur per week op internet, terwijl ze nog amper 10 uur televisie kijken. De nieuwe generatie van zogenaamde 'digital natives' kan je onmogelijk nog bereiken met de traditionele 30 secondencommercial, om de simpele reden dat ze niet meer voor tv zitten, menen deskundigen.
P&G besteedt vandaag amper 2 procent van zijn marketingbudget aan onlineactiviteiten. Dat de internetgebruiker van nature een actiever specimen is dan de televisiekijker maakt dat het kopiëren van de oude modellen uitgesloten is. Dankzij de uitwisseling met Google konden de P&G-marketingmensen ertoe overgehaald worden om voor het eerst een campagne te lanceren waarbij mensen een bestaande commercial (over een sprekende vlek) mochten persifleren in een YouTube-filmpje.
De huiver voor dat soort 'consumer generated content' maakte plaats voor regelrecht enthousiasme, zodat P&G nu meer van dergelijke campagnes plant. De Google-medewerkers wezen er ook op dat het nuttig is bij de perspresentatie van de nieuwe pampers niet alleen de klassieke media, maar ook de bloggers van invloedrijke babysites uit te nodigen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid