Overslaan en naar de inhoud gaan

Global Mobile Internet Conference 2013: dag 1

Deze week ben ik in China en doe ik verslag van het grootste mobile internet business event van Azië: The Mobile Internet Conference…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week ben ik in China en doe ik verslag van het grootste mobile internet business event van Azië: . Vandaag is de GMIC officieel van start gegaan. Met meer dan 12.000 bezoekers is dit event het best te omschrijven als de ‘Huishoudbeurs voor mobiel’.

related partner content for mobile comes here

Het is goed te zien dat dit grootste mobile event van Azië door de media serieus genomen word. Er zijn maar liefst 5 TV-studio’s gebouwd waar mensen worden geïnterviewd. Voor mij is het trouwens wel even wennen aan de beperkingen van het internet. China blokkeert heel wat websites: Facebook, Twitter, Youtube, Bit.ly en Blogger. Voor Google kun je alleen gebruik maken van Google Hong Kong.

De VIP room voor alle sprekers is van alle gemakken voorzien met een enorme keuken en zelfs masseuses, die de hele dag schouders aan masseren zijn. Gelukkig is hier de voertaal Engels. Dit is echter niet het geval op de beursvloer zelf. Ook op deze internationale beurs spreken de meeste aanwezigen geen enkel woordje Engels.

Ik ben al vandaag al wat expats tegengekomen uit voornamelijk Amerika die in dit gat zijn gesprongen. Wanneer je hier als expat een woordje Chinees spreekt ben je koning en kun je een aardig salaris binnenhalen.

Veel Chinese bedrijven zijn momenteel naarstig op zoek Engels sprekende mensen die hen kunnen helpen om zaken te kunnen doen in Amerika en Europa. Een in Beijng wonende expet vertelde mij dat er zelfs bijna 100.000 Amerikanen in deze hoofdstad werkzaam zijn.

Mobile gamesOp de beursvloer zijn vooral veel Aziatische game developers aanwezig. Mobile games zijn hier booming en een zeer belangrijke inkomstenbron. Ik sprak o.a. met Medo Pola van het game bedrijf Happy Elements, waar maar liefst 600 mensen werkzaam zijn.

Momenteel is zo’n 60% van hun ontwikkelde games mobiel en dit mobiele aandeel wordt steeds groter. Mobile gaming is volgens hem vooral een ‘big numbers game’. Je kunt met Premium, Freemium en gratis games goed geld verdienen, maar je hebt hiervoor wel een flinke user base nodig. I

In Azië kunnen ze hun eigen freemium en gratis games gebruiken als advertising netwerk om nieuwe games te promoten. In Europa hebben ze echter nog niet een enorm aantal gebruikers. Hiervoor zetten ze momenteel mobile advertising in, maar financieel komen ze dan niet uit. Ze moeten de meeste mobile games trouwens niet alleen vertalen, maar ook visueel dienen er zaken aangepast te worden.

Als voorbeeld liet hij een mobile game zien met een zeemeermin. Deze krijgt voor de Arabische wereld een shirtje aan, want anders wordt deze niet gedownload. De Chinese tekenstijl valt ook niet altijd in goede aarde in Europa en wordt vaak ook aangepast.

In de VIP room spreek ik ook even met de CTO van Nokia. Onlangs heeft hij de Google Glass bril ontvangen en ik mocht deze ook even testen. Ik zal hier niet een hele recensie over schrijven, maar het gebruik deed me nog het meest denken aan de film Robocop van Paul Verhoeven. We zullen zien wat voor een mobile marketing mogelijkheden hiervoor zullen uitkomen. Ik ga ervan uit dat –net als tablets- er binnenkort ook goedkopere alternatieven zullen komen.

In de grootste zaal sprak ook Joff Redfern (Head of Mobile Products Linkedin). Hij vertelde oa over de enorme groei van Linkedin in Aziatische landen, waar bijvoorbeeld in een land als Indonesië het desktop gebruik bijna in geheel wordt overgeslagen. Da’s pas echt ‘Mobile First.

Actieheld Jet Li kwam ook nog even langs en vertelde dat hij naast zijn actiefilms zich met zijn One Foundation ook inzet voor het goede doel. Voor One Foundation zet worden ook mobiele technieken ingezet om te fondsenwerven. Goed om te zien dat een meneer Li zijn bekendheid gebruikt om dit goede doel en mobile fundraising van de grond te krijgen.

Morgen mag ik zelf een zegje doen over hoe Chinese bedrijven het best zaken kunnen doen in Europa.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in