Eenvoud triomfeert op Festival of Media Global Awards
door Léonie Koning
Wie heeft er ooit bedacht dat vergaderzalen van hotels in de kelder thuishoren? Twee dagen heb ik, samen met een select gezelschap internationale vakgenoten, doorgebracht in zo’n ruimte om de genomineerde cases te jureren voor het internationaal gerenommeerde Festival of Media Global Awards in Montreux. Een fantastische en eervolle taak, ondanks het ontbreken van ramen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Wat is mij opgevallen?
Om überhaupt op te vallen tussen 185 short-listed case films, verdeeld over 16 categorieën, is één ding belangrijk: maak het niet onnodig ingewikkeld. Veel cases zijn uit zoveel lagen en activiteiten opgebouwd, dat je als jurylid door de bomen het bos niet meer ziet. Als het niet lukt om een case kort maar krachtig te vertellen en te visualiseren, dan is het verhaal waarschijnlijk niet case-waardig… Ook hier geldt onze Initiative filosofie: Simplicity is the ultimate sophistication.
Het belangrijkste bij het beoordelen van de cases is voor mij de aanwezigheid van een innovatief kernidee; een echt nieuw (consumenten)inzicht, vertaald in een slimme mediastrategie, met aantoonbare resultaten. En daar waren er vele van.
De inzendingen in de categorieën Creative Use of Media en Best Branded Entertainment vond ik het sterkst, met veel cases uit de US, Australië en UK, maar bijvoorbeeld ook uit Zuid-Amerika, Europa en Azië. Werk waar je enthousiast van wordt, geïnspireerd door raakt en waarvan ik de learnings zeker meeneem naar Nederland om met het Initiative team te delen.
In andere categorieën valt er nog één en ander te verbeteren: in Best Use of Mobile zagen we veel van het zelfde terugkomen: veelal gedomineerd door techniek, zonder een echt consumenteninzicht of een relevante link met het merk. Het gros van de inzendingen in deze categorie zouden we beter kunnen vangen onder Best Use of Apps… Alhoewel er gelukkig ook een paar pareltjes tussen zaten.
Ook Effectiveness heeft nog wat werk te verrichten; er zaten prachtige cases bij, maar het blijkt lastig om campagne-effecten helder inzichtelijk te maken. Gemiste kans, want er zijn zoveel research & analytics-mogelijkheden binnen bureaus om dit op een objectieve manier in kaart te brengen. En gebruik indices als je geen vertrouwelijke gegevens kunt of wilt delen.
Terugkijkend: ik heb het als zeer inspirerend ervaren om zo intens met een groep internationale, maar vooral ook slimme vakgenoten twee dagen lang samen te werken. Om mooie cases kritisch te beoordelen en te discussiëren over het communicatie- en mediavak. Veel ideeën, contacten en inspiratie rijker, verheug ik me er nu al op om dit te benutten voor ons klantenpakket.
De Media Global Awards zijn op 30 april in Montreux uitgereikt. De uitslag staat hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid