Overslaan en naar de inhoud gaan

Pak koekjes in een boek

Marcella Bremer, de auteur van het boek Cultural Change, vertelde over het motief voor haar boek, Cultural Change. ‘Nadat ik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marcella begon na haar studie te werken met de drijfveren van menselijk gedrag en moeilijk veranderbare organisaties. Haar inzichten komen in Cultural Change samen. Een volledige beschrijving hoe je een cultuurverandering aan zou kunnen pakken. Gebaseerd op de gevalideerde cultuurmeting Organizational Culture Assessment Instrument van de professoren Kim Cameron en Robert Quinn. Een vragenlijst die leidt tot de bekende ‘spinnenweb’-diagrammen. Daarmee is de huidige en de gewenste cultuur goed in kaart te brengen.
Het geheim van haar werkwijze schuilt in zogenaamde ontwikkelcirkels: in kleine groepen van tien collega’s ontwikkelen betrokkenen een veranderplan dat zich behalve op de organisatie, ook nadrukkelijk richt op specifieke gewoontes en gedrag van henzelf. Dankzij het mechanisme binnen groepen van ‘kopiëren, coachen en corrigeren’ helpen de groepsleden elkaar om de verandering uit te voeren en dat gedrag te vertonen dat een verschil maakt. In 24 (!) hoofdstukken neemt de auteur je mee door alle basics van een cultuurverandering. Wat zijn de randvoorwaarden. Welke gewenste cultuur heb je nodig? Wat zijn de nadelen van bepaalde cultuur elementen?
Gelukkig komt bij een van de twee casebeschrijvingen ook aan de orde hoe moeilijk een verandering soms door te voeren is; het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Vooral niet als het commitment aan de top ontbreekt.
Auteur is een ervaren trainer en consultant en het boek verdient lof voor zijn praktische aanpak. Het bevat cases en checklists en heeft een informele stijl. De opzet is duidelijk gericht op de Amerikaanse markt: lay-out, de uitgebreidheid van de beschrijvingen, het overheersende optimisme. Het is geen slecht boek en er is vast een markt voor. Voor mij persoonlijk werkte lezing echter als het achter elkaar opeten van een heel pak koekjes. Veel stof en zoetigheid maar ik ben nog steeds niet verzadigd. (Marjolein te Kolsté)

related partner content for mobile comes here

Marcella Bremer (2012). Cultural Change. Zwolle, Kikker Groep. ISBN 978 90 819825 1 1. 309 blz. € 21,99

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in