Overslaan en naar de inhoud gaan

Cookiewet heeft nauwelijks gevolgen op online bestedingen

De cookiewet heeft nauwelijks negatieve gevolgen op online display bestedingen, zo blijkt uit een peiling van IAB en BVA.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De peiling Cookies en Online Privacy werd dit voorjaar onder leden van BVA en IAB Nederland gehouden. De presentatie van de resultaten was gisteren tijdens de Algemene Ledenvergadering van BVA in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Het overgrote merendeel (80%) van de respondenten is van mening dat de cookiewet geen directe invloed heeft op de bestedingen. Slechts 13% denkt dat de bestedingen zullen dalen, terwijl 7% zelfs van mening is dat zijn budget hierdoor zal groeien,

Dit resultaat is aanmerkelijk positiever dan wat werd verwacht toen de cookiewet werd geïmplementeerd. in opdracht van Consentu liet bijvoorbeeld zien dat 34 pct van de adverteerders dacht door de nieuwe omzet omzet te zullen mis lopen. In de telecomsector was dit zelfs 43 pct.

Verder laat de peiling zien dat adverteerders uiteenlopende oplossingen kiezen om te voldoen aan de cookiewet. De grootste groep (19%) kiest voor een wegklikbare pop-up, gevolgd door een pop-up die je niet kan wegklikken (15%) en de informatiebalk die je kan wegklikken (15%). De meest vergaande oplossing, de cookiemuur, is door slecht 4% gekozen.

Van degenen die OBA of analytische cookies plaatsen, voldoet 33% niet of niet geheel aan de door de cookiewet vereiste toestemming. Iets meer dan de helft van de respondenten verwacht na het ingaan van de nieuwe EU privacywet nog aan 1-op-1 marketing te kunnen doen. Bij antwoorden geven deze respondenten aan dat ze al expliciet toestemming hebben of al data vergaren. 40% weet niet wat hij kan verwachten.

Aan de peiling deden in totaal 27 BVA en vijf IAB leden mee. Een bescheiden aantal, aldus de BVA, 'maar gezien de hoeveelheid en de aard van de vragen zijn uit de respons toch interessante tendensen af te lezen'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in