Cookiewet heeft nauwelijks gevolgen op online bestedingen
De peiling Cookies en Online Privacy werd dit voorjaar onder leden van BVA en IAB Nederland gehouden. De presentatie van de resultaten was gisteren tijdens de Algemene Ledenvergadering van BVA in Amsterdam.
Het overgrote merendeel (80%) van de respondenten is van mening dat de cookiewet geen directe invloed heeft op de bestedingen. Slechts 13% denkt dat de bestedingen zullen dalen, terwijl 7% zelfs van mening is dat zijn budget hierdoor zal groeien,
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDit resultaat is aanmerkelijk positiever dan wat werd verwacht toen de cookiewet werd geïmplementeerd. Onderzoek in opdracht van Consentu liet bijvoorbeeld zien dat 34 pct van de adverteerders dacht door de nieuwe omzet omzet te zullen mis lopen. In de telecomsector was dit zelfs 43 pct.
Verder laat de peiling zien dat adverteerders uiteenlopende oplossingen kiezen om te voldoen aan de cookiewet. De grootste groep (19%) kiest voor een wegklikbare pop-up, gevolgd door een pop-up die je niet kan wegklikken (15%) en de informatiebalk die je kan wegklikken (15%). De meest vergaande oplossing, de cookiemuur, is door slecht 4% gekozen.
Van degenen die OBA of analytische cookies plaatsen, voldoet 33% niet of niet geheel aan de door de cookiewet vereiste toestemming. Iets meer dan de helft van de respondenten verwacht na het ingaan van de nieuwe EU privacywet nog aan 1-op-1 marketing te kunnen doen. Bij antwoorden geven deze respondenten aan dat ze al expliciet toestemming hebben of al data vergaren. 40% weet niet wat hij kan verwachten.
Aan de peiling deden in totaal 27 BVA en vijf IAB leden mee. Een bescheiden aantal, aldus de BVA, 'maar gezien de hoeveelheid en de aard van de vragen zijn uit de respons toch interessante tendensen af te lezen'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid