Overslaan en naar de inhoud gaan

Disconnected

Klanttevredenheid is erg belangrijk en wordt daarom permanent gemeten. Via ongewenste telefoontjes. Met formulieren op vieze tafeltjes in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch kan het nog efficiënter: vertél de klant gewoon hoe tevreden hij of zij is. Onwaarschijnlijk? Dan heeft u nog nooit in de streekbus van Connexxion gezeten. Daarin bevindt zich een videoscherm. Dat geef niet alleen de komende haltes en de binnentemperatuur aan, maar ook de mate van het genoten comfort. Nee, aan de passagiers wordt niets gevraagd, de comfortmeter van Connexxion waardeert geheel zelfstandig het huidige comfort in de bus, bijvoorbeeld met het geruststellende cijfer zeven. Zo comfortabel heeft u het, dat u het weet.

related partner content for mobile comes here

En nog vreemder: terwijl er niets verandert, zo lijkt het, springt de comfortmeter van zeven naar negen. Huh? Het is beter dan hostesses met formulieren bij de bushalte zetten, zoveel is zeker. Maar het is ook volkomen onbegrijpelijk, om niet te zeggen arrogant. Connexxion zet permanent een reeds ingevuld klanttevredenheidsformulier voor onze neus. Pardon?

Gelukkig heeft Connexxion een kloeke persvoorlichter, Herman Opmeer. ‘Zeg, meneer Opmeer, over die comfortmeter in de streekbussen, ik had daarover een vr...’ ‘Die comfortmeter gaat er binnenkort uit, dat is echt onzin.’ ‘Verstandig, maar wat meet dat ding nu eigenlijk?’ ‘Hobbels en bobbels op de weg, optrekken en stoppen, dat soort dingen.’ ‘Aha. Leuk ideetje van een techneut en jullie zijn daar ingetrapt?’ ‘Zoiets, ja.’ De problemen met de comfortmeter laten zich als volgt samenvatten: de cijfers worden uitgedeeld met vertraging.

Te vaak. De bus scheurt slingerend over een keienpad, maar de comfortmeter kan nog niet doorkomen, want het scherm toont de naderende halte. Als de bus inmiddels weer rijdt over vlekkeloos asfalt, daalt het gemeten comfort alsnog onverwacht van een zeven (laatste meting vóór het keienpad) naar een droeve drie (keienpad). In werkelijkheid rijden de passagiers op dat moment schokvrij. Niet te snappen. Terwijl de diepere gedachte zo mooi was.

Voorlichter Opmeer: ‘Mensen zijn te beïnvloeden. Net als met het weer, als iedereen om je heen het lekker weer vindt, ga je daar zelf ook positiever over denken.’ Vandaar de comfortmeter. Gebaseerd op hetzelfde principe als het Chinese partijblad dat permanent het succes van het vijfjarenplan bezingt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in