Overslaan en naar de inhoud gaan

Schandalig: luxemerken maken steeds slechtere producten

De amerikaanse modejournaliste Dana Thomas (Newsweek, The New York Times) heeft een boek geschreven over de steeds slechtere kwaliteit van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze beweert dat de consument niet weet dat luxe producten bij lange na niet de kwaliteit van vroeger hebben omdat ze nog nooit een tas of jasje uit de jaren vijftig in handen hebben gehad. De marketeers zijn de schuld van het feit dat de consument toch veel geld betaald voor deze luxe artikelen. De prijs gaat omhoog en de kwaliteit naar beneden. Vooral Louis Vuitton
reageerde erg boos op haar publicatie terwijl veel ontwerpers blij waren dat de teruglopende kwaliteit aan de kaak werd gesteld.

related partner content for mobile comes here

Thomas vind mode een 'folly', een versiering van het leven. Het is natuurlijk vreemd dat een ontwerpster als Stella McCartney geen leer voor tassen gebruikt, maar je wel stimuleert om ieder jaar haar nieuwe modellen te kopen.

Deze week waren de Freegans op bezoek bij een aflevering van Oprah Winfrey. freegans zijn mensen die niets meer willen kopen. Adbusters organiseert ieder jaar de Buy Nothing Day.

Heeft de consument genoeg macht om de consumptie aan de kaak te stellen?

Meer in de Elsevier Thema Luxe.

Opmerkelijk daarin is het interview met Annemarie van Gaal die extreem veel moeite doet voor overdreven decadente luxe. Na een de 24e gang bij restaurant El Bulli (ook zo'n prachtige marketingcase) had ze toch wel zin in een patatje.
Ook Johannes van Dam klaagt over deze trend van meer dan 20 gangen (zoals bij Sophia in Amsterdam) en het ontbreken van smaakbalans en bovenal waar het toch om gaat bij eten: een voedzame maaltijd.

Wil er dan niemand meer kwaliteit?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in