Overslaan en naar de inhoud gaan

5 community marketing adviezen

Vorige week heeft in Eindhoven het MarketeerCongres plaats gevonden. Tijdens deze dag hebben verschillende sprekers invulling gegeven aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week heeft in Eindhoven het plaats gevonden. Tijdens deze dag hebben invulling gegeven aan het community marketing thema. Na het volgen van de gaf een fantastische lezing over haar onderzoek naar "Firm-Hosted Online Service Support Communities".

Het starten van zo'n community kan de volgende voordelen hebben voor een bedrijf:

- aanvullend service kanaal
- klanten worden 'gedeeltelijk' medeweker
- lagere service kosten
- enige controle over klant interacties

Voor de klant kunnen de volgende argumenten een voordeel met zich meebrengen:

- gratis service kanaal
- directe 24/7 hulp
- informatie is betrouwbaarder
- informatie is meer accuraat
- informatie is meer divers
- contact maken met gelijkgestemden

Tijdens het MarketeerCongres heeft Caroline de belangrijkste adviezen uit haar onderzoek gepresenteerd welke ik hier graag met jullie wil delen.

1. Maak de klant betrokken
Klanten hebben altijd de behoefte om over je producten of diensten te praten. Wil je hier enige controle over houden en profiteren van hun kennis, start dan een eigen community. Maar ben jezelf bewust van de verplichte energie die het onderhouden van een community vergt. Bij het starten van een community is het belangrijk om de juiste invalshoek te kiezen. Caroline geeft als voorbeeld de Kleenex community: . Hier is de invalshoek het zuiveren van de ziel door het uiten van emoties.

2. Doorsnee klanten dragen niets bij
Ben jezelf ervan bewust dat diegene die actief worden geen doorsnee klanten zijn. Het zijn veelal extreme types die de het meest actief zijn binnen communities. Naast Caroline gaf ook aan dat de 1-9-90 regel ook op gaat voor de acties van Coca-Cola. De houdt in dat 1 procent actief bijdraagt, 9 procent af en toe bijdraagt en 90 procent alleen maar leest/observeert. Deze regel gaat bijvoorbeeld ook op voor deze weblog. Kijk maar eens hoeveel mensen deze blogpost hebben gelezen en hoeveel mensen daadwerkelijk een reactie plaatsen.

3. Beantwoord de waarom-vraag
Begrijp waarom jouw klanten actief zijn of willen worden binnen een community. Uit Caroline's onderzoek is gebleken dat hierbij tien motieven een rol kunnen spelen.

Het is verstandig om duidelijk te krijgen welke motieven klanten binnen jouw community hebben. Door hier op in te spelen voorkom je problemen zoals grof taalgebruik of

4. Speel niet voor politieagent
Vermijd de behoefte om teveel voor politie te willen spelen, maar geloof in de kracht van sociale omgangsvormen en de menselijke behoefte naar status. Luister naar de community en zorg voor (nieuwe) functionaliteiten waar de community behoefte aan heeft.

5. Volg de community
Caroline sluit haar lezing af met een citaat van Alexandre Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them ? for I am their leader". Kortom: volg de community want zij zijn leidend.

Een van de opmerkingen van Caroline ging over de vraag voor welke bedrijven het nu raadzaam is een eigen community te starten. Zij stelde heel duidelijk dat ieder bedrijf hier baat bij kan hebben, zolang je maar de juiste invalshoek kiest. Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in