Chinezen bestormen wereldmarkt


De doorsnee multinational lijkt nogal kortzichtig als het gaat om de Chinese markt. Men ziet vooral (veel) consumenten, maar heeft daarbij geen oog voor de Chinese ondernemingen die zich op korte termijn wel eens tot geduchte concurrenten kunnen ontpoppen.
Zoals de Haier Groep uit Qingdao, die binnen enkele jaren is uitgegroeid tot een van de grootste producenten van huishoudelijke apparaten ter wereld. In 2002 nam het bedrijf de helft van Amerikaanse markt voor kleine koelkasten in beslag, en dat gewoon onder zijn eigen merknaam. Dit succes lijkt een voorbode voor een ware golf van Chinese merken die hun grotere en financieel sterkere concurrenten het gras voor de voeten wegmaaien, niet alleen in China zelf maar overal ter wereld. Ze doen dat vooral door zich te richten op marktsegmenten die door de multinationals zijn verlaten omdat ze te weinig volume dan wel winstmarges vertegenwoordigen.
En al die westerse managers maar denken dat hun hightechbedrijven immuun zijn voor het Chinese gevaar.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid