Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinezen bestormen wereldmarkt

China is niet alleen de snelst groeiende afzetmarkt ter wereld, Chinese ondernemingen bestormen ook razendsnel de wereldmarkt met hun eigen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De doorsnee multinational lijkt nogal kortzichtig als het gaat om de Chinese markt. Men ziet vooral (veel) consumenten, maar heeft daarbij geen oog voor de Chinese ondernemingen die zich op korte termijn wel eens tot geduchte concurrenten kunnen ontpoppen.
Zoals de Haier Groep uit Qingdao, die binnen enkele jaren is uitgegroeid tot een van de grootste producenten van huishoudelijke apparaten ter wereld. In 2002 nam het bedrijf de helft van Amerikaanse markt voor kleine koelkasten in beslag, en dat gewoon onder zijn eigen merknaam. Dit succes lijkt een voorbode voor een ware golf van Chinese merken die hun grotere en financieel sterkere concurrenten het gras voor de voeten wegmaaien, niet alleen in China zelf maar overal ter wereld. Ze doen dat vooral door zich te richten op marktsegmenten die door de multinationals zijn verlaten omdat ze te weinig volume dan wel winstmarges vertegenwoordigen.
En al die westerse managers maar denken dat hun hightechbedrijven immuun zijn voor het Chinese gevaar.

related partner content for mobile comes here

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in