Overslaan en naar de inhoud gaan

Intermediair: door recessie meer tevreden over baas

Mensen kunnen in een recessie meer hebben van hun baas dan in tijden van economische voorspoed. Dat is een van de uitkomsten van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Werknemers oordeelden over de hele linie opvallend milder over hun baas dan voorgaande jaren. Ze vinden hun managers minder autoritair en betrouwbaarder. Zeventig procent van de bazen komt volgens de medewerkers zijn afspraken na, in 2000 deed nog geen zestig procent dit. Bazen geven betere feedback (55 procent doet dat nu goed, tegen 41 procent in 2000), ze kunnen beter omgaan met kritiek (61 kan dat nu, tegen 48 procent in 2000) en luisteren een stuk beter (72 tegen 59 procent).
Werknemers die niet voor hun baan hoeven te vrezen, oordelen beduidend positiever over hun baas dan medewerkers die een reorganisatie of ontslag boven het hoofd hangt. De eerste groep medewerkers honoreert het functioneren van hun leidinggevende gemiddeld met een 6,7, terwijl de tweede groep een magere 5,7 geeft.
Toch is nog wel veertig procent van de werknemers van mening dat hun baas geen enkel positief effect heeft op het werk. Dat is aanzienlijk, maar toch een stuk gunstiger dan vier jaar geleden, toen meer dan vijftig procent er zo over dacht.

related partner content for mobile comes here

Geen complimentje
Managers vinden zelf ook dat ze het beter doen, al steekt hun zelfbeeld wel erg positief af bij het oordeel van hun medewerkers. Slechts twee procent van de managers geeft zijn eigen functioneren een vijf of lager. De medewerkers geven 22 procent van de bazen een dikke onvoldoende. Bijna negentig procent van de managers vindt dat ze goed luistert en de afdeling naar behoren vertegenwoordigt. De medewerkers vinden dat dertig procent in beide taken tekortschiet. Bijna tachtig procent van de managers vindt dat hij goede feedback geeft, maar volgens de medewerkers slaagt slechts 55 procent daarin. Complimentjes komen ook niet altijd over. Ruim driekwart van de managers zegt geregeld complimenten uit te delen, maar medewerkers klagen erover dat er bij ruim eenderde van de managers nooit een complimentje af kan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in