Ajax en Wakker Dier populair op Facebook


Met een half miljoen fans heeft voetbalclub Ajax veruit de populairste Nederlandstalige pagina op sociale netwerksite Facebook. Wakker Dier heeft de beste interactie met hun volgers.
Dat blijkt uit onderzoek van Grey Amsterdam en Yes2web. Het onderzoek had plaats onder de 2.000 grootste Facebook-fanpagina’s in de maand april 2012. Samen hadden deze 13.522.897 fans, gemiddeld bijna 7.000 per pagina. Slechts 5% van de pagina's heeft meer dan 25.000 fans. Behalve Ajax staan ook de New Kids (400 duizend), Vakantieveilingen.nl (ruim 200 duizend), tv programma The Voice of Holland (170 duizend) en De Zon (160 duizend) in de top 5 van Facebook pagina’s met de meeste fans. Een ruime meerderheid (74%) van de 2.000 grootste fanpagina's heeft minder dan 5.000 fans.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPeter Hoekstra van Grey Amsterdam en voorzitter van de Taskforce Social van Interactive Advertising Bureau (IAB) noemt het opvallend dat in de top 10 van pagina's met de meeste fans maar twee adverterende merken staan: 'De hoogst genoteerde is Vakantieveilingen.nl op de 3e plaats. Dus waar merken miljoenen advertentie-euro’s spenderen, is dat in de Facebook top 10 niet altijd terug te zien.' Wel behoort 46% van de top 100 pagina's tot een bekende adverteerder. 'Het is dus ook weer niet zo dat adverteren niet loont. Samsung en Hi! zijn daarin erg succesvol.'
Veel fans betekent nog niet de meest actieve conversatie, zegt Hoekstra. Om meer inzicht te krijgen in de betrokkenheid van merken bij hun volgers wordt er wel gesproken van Engagement Ratio (IPM+). 'Een ingewikkelde formule waarmee het aantal reacties, likes en shares gedeeld wordt door het aantal berichten dat is geplaatst op een Facebook pagina en door het aantal fans.'
Hoekstra zegt dat de cijfers van april 2012 zijn en dus een momentopname. 'We zullen deze cijfers straks ook per kwartaal en ook per jaar bekijken. Aan het eind van 2012 weten we wie er echt met de beker vandoor gaat.'
Meer informatie over de top 100 van meest populaire Facebook pagina’s volgens dit onderzoek is te zien op www.pagemonitor.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid