Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatschappelijke betekenis: succesfactoren en dilemma’s (1)

Tijdens Marketing Live op 7 juni is purposeful positioning één van de topics. Een must voor marketeers, die up to date willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens het seminar werd geconstateerd dat het steeds belangrijker wordt om merk en maatschappij op strategisch niveau met elkaar te verbinden. Dat kan door de van het merk als extra dimensie te integreren in de merkpositionering. “De maatschappelijke betekenis geeft invulling aan de behoefte van consumenten aan een transformatie naar een meer rechtvaardige en duurzame samenleving”, zo stelde Ronald Jeurissen van Nyenrode.

related partner content for mobile comes here

Het bepalen van de maatschappelijke betekenis begint bij een holistische visie: het besef dat het merk deel uitmaakt van een grotere maatschappelijke context en dat er een wederzijdse afhankelijk bestaat tussen de spelers binnen deze context. Tijdens het expert seminar werden de volgende factoren benoemd als sleutel voor een succesvolle maatschappelijke betekenis.
- het verleggen van grenzen, breken met bestaande conventies, vanuit een lange termijn visie.
- Relevantie: door in te spelen op instrumentele voordelen of te appelleren aan eindwaarden of drijfveren van de consument om bij te dragen aan een betere wereld.
- : vanuit overtuiging en leiderschap campagne voeren om daadwerkelijk veranderingen te realiseren, gaat verder dan simpelweg activatie.
- Samenwerking: met ketenpartners of maatschappelijke organisaties om ambities d.m.v. product, systeem- of sociale innovaties te realiseren.
- Impact: een substantiële bijdrage van het merk aan een maatschappelijk thema. De maatschappelijke betekenis moet daarvoor binnen de invloedssfeer van het merk liggen.
- Transparantie: eerlijk en open communiceren over ambities en resultaten, in dialoog met klanten en andere stakeholders.
- : vanuit daadwerkelijke drijfveren, passend bij de identiteit en cultuur van het merk, zodat de maatschappelijke betekenis als authentiek wordt ervaren.

Leiderschap, relevantie en oprechte intentie werden door de deelnemers het meest wezenlijk geacht. Die hebben te maken met de ‘why’ vraag. De andere factoren hebben meer betrekking op het ‘how’.
Dat het niet eenvoudig is om de maatschappelijke betekenis van het merk te bepalen en tot leven brengen, blijkt uit de dilemma’s, waarvoor bedrijven zich gesteld zien. Daarover meer in mijn volgende blog over enkele dagen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in