Overslaan en naar de inhoud gaan

5 sterren voor briljant boek over het platformmodel: The State of the Platform Revolution

Sangeet Paul Choudary beschrijft de belangrijkste ontwikkelingen op platformgebied in een document van slechts 90 pagina’s.
The State of the Platform Revolution 2021
The State of the Platform Revolution 2021
© Sangeet Paul Choudary
The State of the Platform Revolution 2021
The State of the Platform Revolution 2021
© Sangeet Paul Choudary

Paul Choudary is (co) auteur van het vijf jaar geleden verschenen ‘The Platform Revolution’. Dit boek is destijds in deze kolommen met vijf sterren als ‘must read’ beoordeeld. Het was het eerste boek dat het enorme succes van het platform-business-model diepgravend verklaarde. Mocht het u even ontschoten zijn: (vrijwel) alle bedrijven die deze eeuw succesvol zijn geworden hanteren het platformmodel. Even een paar ‘succesjes’ op een rijtje: Alibaba, Google, Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Spotify, Tencent, Uber, AirBnB en Booking.com. Cruciaal element van platformmodel is: het bedrijf is als eigenaar van het platform geheel ‘in control’ en brengt via online kanalen aanbod en vraag bij elkaar, maar laat het verzorgen van zo veel mogelijk elementen uit de waarde keten over aan anderen. Met als roemrucht voorbeeld AirBnB, het grootste huizenverhuur bedrijf ter wereld heeft geen enkel huis zelf in bezit, en laat de vele praktische zorgen rond verhuur graag geheel aan de verhuurders en huurders over. Met als gevolg dat de kostenstructuur extreem veel lager ligt dan bij traditionele spelers op de markt van vakantieverhuur.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in