Overslaan en naar de inhoud gaan

(Socialmediastrategie) Het kernfunctiesmodel

Veel organisaties zijn bezig met een socialemediastrategie. Maar dat is nog iets anders dan strategisch met sociale media bezig zijn. VODW…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de praktijk kom je de volgende twee patronen vaak tegen. Aan de ene kant zijn er de organisaties die direct operationeel aan de slag gaan met sociale media. Ze openen een Facebookpagina, zonder echter eerst te bepalen wat het doel van deze pagina is en waarom (potentiële) klanten nou eigenlijk naar deze pagina zouden moeten gaan.

related partner content for mobile comes here

Aan de andere kant staan bedrijven die een specifieke socialemediastrategie bepalen, die echter weer te ver af staat van de commerciële strategie. Socialemedia-activiteiten worden op deze manier een op zichzelf staand iets; activiteiten die ‘wel leuk’ zijn, maar niet bijdragen aan de strategische doelen van de organisatie.

In de praktijk ontbreekt bij veel organisaties een samenhangend beeld over de structurele inzet van sociale media voor het behalen van de commerciële doelstellingen.

Sociale media ondersteunen een of meerdere commerciële kernfuncties. Om commerciële
doelstellingen te realiseren, moet invulling gegeven worden aan vier kernfuncties binnen de commerciële strategie, namelijk: merk, product, verkoop en service.

Hierbij is de volgende logische stap om te bepalen hoe sociale media binnen elk van de kernfuncties waarde kunnen toevoegen voor de organisatie.

De inzet van sociale media is niet anders dan de inzet van andere kanalen, zoals de telefoon, winkel of post. Sociale media hebben echter wel andere kenmerken en bieden daardoor andere mogelijkheden.

Zo kan het kanaal de kernfunctie ondersteunen of een volwaardig onderdeel vormen van de kernfunctie. De keuze om sociale media als ondersteunend aan of volwaardig onderdeel van de kernfunctie in te zetten, is afhankelijk van de kernwaarden en ambities van de organisatie.

.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in