(Socialmediastrategie) Het kernfunctiesmodel
In de praktijk kom je de volgende twee patronen vaak tegen. Aan de ene kant zijn er de organisaties die direct operationeel aan de slag gaan met sociale media. Ze openen een Facebookpagina, zonder echter eerst te bepalen wat het doel van deze pagina is en waarom (potentiële) klanten nou eigenlijk naar deze pagina zouden moeten gaan.
Aan de andere kant staan bedrijven die een specifieke socialemediastrategie bepalen, die echter weer te ver af staat van de commerciële strategie. Socialemedia-activiteiten worden op deze manier een op zichzelf staand iets; activiteiten die ‘wel leuk’ zijn, maar niet bijdragen aan de strategische doelen van de organisatie.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaIn de praktijk ontbreekt bij veel organisaties een samenhangend beeld over de structurele inzet van sociale media voor het behalen van de commerciële doelstellingen.
Sociale media ondersteunen een of meerdere commerciële kernfuncties. Om commerciële
doelstellingen te realiseren, moet invulling gegeven worden aan vier kernfuncties binnen de commerciële strategie, namelijk: merk, product, verkoop en service.
Hierbij is de volgende logische stap om te bepalen hoe sociale media binnen elk van de kernfuncties waarde kunnen toevoegen voor de organisatie.
De inzet van sociale media is niet anders dan de inzet van andere kanalen, zoals de telefoon, winkel of post. Sociale media hebben echter wel andere kenmerken en bieden daardoor andere mogelijkheden.
Zo kan het kanaal de kernfunctie ondersteunen of een volwaardig onderdeel vormen van de kernfunctie. De keuze om sociale media als ondersteunend aan of volwaardig onderdeel van de kernfunctie in te zetten, is afhankelijk van de kernwaarden en ambities van de organisatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid