Overslaan en naar de inhoud gaan

Artsen nog steeds gevoelig voor marketing

Huisartsen blijken nog altijd gevoelig te zijn voor de verkoopmethoden van medewerkers van medicijnfabrikanten die de artsen thuis bezoeken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik in een studie die donderdag is gepresenteerd. Sommige huisartsen ontvangen wekelijks een zogenoemde artsenbezoeker, een medewerker van een farmaceutisch bedrijf die medicijnen probeert te verkopen. Artsen geven ook aan de medewerkers te ontvangen vanwege de cadeautjes die ze krijgen.

related partner content for mobile comes here

Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik wordt voor een groot deel betaald door het ministerie van Volksgezondheid. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het onderzoek is uitgevoerd onder 88 huisartsen.

Volgens het instituut beweren medicijnfabrikanten dat zij zich steeds meer richten op advisering van artsen bij het zo goed mogelijk voorschrijven van medicijnen aan hun patiënten. Maar het onderzoek heeft uitgewezen dat de huisartsen nog altijd informatie krijgen voorgeschoteld die is gericht op commercie. De informatie is daardoor onevenwichtig. Het risico bestaat dat patiënten niet de beste en goedkoopste medicijnen krijgen voorgeschreven, stelt het instituut.

Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft eerder huisartsen opgeroepen geen artsenbezoekers meer te ontvangen. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de huisartsen dit advies in de wind slaat. Een kwart van hen ontvangt zelfs wekelijks een medewerker.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in