Artsen nog steeds gevoelig voor marketing


Dat concludeert het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik in een studie die donderdag is gepresenteerd. Sommige huisartsen ontvangen wekelijks een zogenoemde artsenbezoeker, een medewerker van een farmaceutisch bedrijf die medicijnen probeert te verkopen. Artsen geven ook aan de medewerkers te ontvangen vanwege de cadeautjes die ze krijgen.
Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik wordt voor een groot deel betaald door het ministerie van Volksgezondheid. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het onderzoek is uitgevoerd onder 88 huisartsen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens het instituut beweren medicijnfabrikanten dat zij zich steeds meer richten op advisering van artsen bij het zo goed mogelijk voorschrijven van medicijnen aan hun patiënten. Maar het onderzoek heeft uitgewezen dat de huisartsen nog altijd informatie krijgen voorgeschoteld die is gericht op commercie. De informatie is daardoor onevenwichtig. Het risico bestaat dat patiënten niet de beste en goedkoopste medicijnen krijgen voorgeschreven, stelt het instituut.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft eerder huisartsen opgeroepen geen artsenbezoekers meer te ontvangen. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de huisartsen dit advies in de wind slaat. Een kwart van hen ontvangt zelfs wekelijks een medewerker.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid