Mobile Marketing Case: Red Bull / HotSMS(2006)
Red Bull organiseerde voor de eerste keer in Nederland de Red Bull Flugtag. Red Bull heeft wel ervaring met eerdere grootschalige publieksevenementen zoals de Zeepkisten Race en de Air Race. Om te voorkomen dat er te veel mensen naar het evenementen-terrein komen werd vantevoren bepaald dat je een kaartje moest hebben (dus vooraf aanmelden) zodat alles kon worden afgestemd op het aantal bezoekers. Met name hulpdiensten die de gemeente inzet, willen weten hoeveel bezoekers worden verwacht.
Achtergrond
Mobile Ticketing
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOp www.redbullflugtag.nl kon je een mobile ticket bestellen via een eenvoudig registratie en bestel proces. Alle tickets werden op naam afgegeven. Men kon maximaal 4 tickets per persoon (= per 06 nummer) bestellen. De mobiele telefoon werd niet alleen gebruikt als drager van het toegangskaartje maar ook ingezet om de administratie kosten van € 0,70 af te rekenen (door middel van een Premium SMS bericht).
Door het merk en type mobiele telefoon te kiezen kon het mobile ticket worden afgestemd op de telefoon. Voor iedereen die het onwennig vond om een kaartje te bestellen op de telefoon kon het kaartje ook worden geprint. Beide tickets waren voorzien van dezelfde barcode. Dus beide konden worden gescand aan de ingang van het evenement.
Raakte je het kaartje kwijt op je mobiel? Dan kon je het online eenvoudig opnieuw opvragen. Het mobile ticket bleef geldig tot het gescand is aan de poort van het event.
De Red Bull Flugtag maakte gebruik van vier entree punten. Bij elk punt stonden poortjes met scanners. De scanners waren verbonden met een PC. Alle PC’s waren verbonden met een server (via draadloos netwerk). Hierdoor kon real time gecheckt worden hoeveel personen binnen waren. Bovendien was direct duidelijk welke entree het drukst was. Red Bull medewerkers konden dan bezoekers doorsturen naar een van de andere entrees.
Mobile game
In opdracht van Red Bull ontwikkelde Overloaded een mobile Flugtag game. Via verschillende media werd men opgeroepen om gratis de mobile game te downloaden. Het spel simuleerde het real-life event waarbij men met een vlieg mobiel zover mogelijk moest komen wanneer men van de kade sprong. De mobile game moest bijdragen aan rumour around the event en om alvast in de sfeer te komen van het event.
Hot Advertising (SMS-vertising) in combinatie met Mobile game
Op HotSMS.com zette Red Bull 100.000 Hot Advertising (SMS-vertising) berichten in. Er zijn vanaf de www.hotsms.com 100.000 SMS berichten verzonden met daarin een reclame regel voor de Red Bull Flugtag. Bovendien ontvingen zowel de verzender als ontvanger een gratis SMS met een link. Via de link kon de mobile game worden gedownload.
Doelstellingen
Red Bull heeft mobile ticketing als mechanisme ingezet om de praktische problemen tijdens het event op te lossen. Bovendien paste de inzet van mobiel bij de kernwaarden van Red Bull.
Het voordeel van mobiele kaartjes is dat Red Bull beschikte over de 06nummers van bezoekers. Dat maakte het mogelijk om direct met iedereen te kunnen communiceren. Bijvoorbeeld in het geval het event zou moeten worden afgezegd door de weersomstandigheden. Nu kon Red Bull volstaan met een reminder SMS waarin werd geadviseerd om een paraplu of regenjas mee te nemen.
Resultaat
Binnen twee weken waren alle 12.000 mobile tickets besteld. Gemiddeld zijn er 3,5 tickets per 06 nummer besteld. Op elk moment voor en tijdens het event was real time te zien hoeveel mensen er op het terrein waren. Deze informatie was ook zeer relevant voor de aanwezige hulpdiensten als politie en brandweer. Zij werden dan ook elk kwartier ingelicht met een nieuwe stand.
Door het inzetten van mobile ticketing waren 06nummers van bezoekers bekend bij Red Bull. Er kon dus vooraf en achteraf met alle ticket houders worden gecommuniceerd.
Er was heel even sprake van dat het event werd afgeslast door het slechte weer. Gelukkig klaarde het op en kon Red Bull iedereen om 11.55 uur een SMS sturen met de volgende tekst:
Om 13.00 uur vanmiddag 1e Nederlandse Red Bull Flugtag! Alle teams zijn er klaar voor en wachten op jouw support. Neem voor de zekerheid regenjas of parplu mee.
Aan het eind van de middag ontving iedereen die het event had bezocht een SMS waarin stond:
Dank voor je komst naar de 1e Nederlandse Red Bull Flugtag! Kijk vanavond om 18.50 uur naar de uitzending op SBS 6.
Al met al een zeer geslaagde toepassing van Mobile Ticketing.
Deze case ontving goud tijdens de spinawards
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid