Overslaan en naar de inhoud gaan

'Risico's social media bij de overheid niet onder controle'

Nog geen 30 procent van de Nederlandse overheidsinstanties heeft een social media beleid, terwijl social media wel veelvuldig worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het onderzoek staat de inzet van social media bij de overheid nog ‘in de kinderschoenen’. Een meerderheid van de overheidsinstanties zit nog in de fase waarin pilots lopen. Aan risicobeheersing wordt tot dusver minimaal aandacht besteed, constateren de onderzoekers

related partner content for mobile comes here

Volgens 57 procent van de ondervraagden worden de kansen van social media nog onvoldoende benut. Driekwart van de respondenten geeft aan dat de risico's van social media ernstig worden onderschat. Guill van den Boom, partner bij Ernst & Young: "Veel organisaties onderschatten de negatieve impact van het sociale mediagebruik door ambtenaren en burgers. Het gaat dan bijvoorbeeld om het delen van vertrouwelijke of privacygevoelige informatie of het onprofessioneel reageren op vragen of opmerkingen van burgers. Social media zijn snel, transparant en blijvend, waardoor een fout niet gemakkelijk te herstellen is. Daarom is het van belang dat overheidsorganisaties de risico's in kaart brengen, werken met duidelijke social media richtlijnen en daarnaast social media monitoren."

Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft (53%) van de overheden, in een poging om potentiële risico's van social media tegen te gaan, kiest voor de harde lijn van het simpelweg blokkeren van specifieke websites. Een ruime meerderheid van de respondenten (88%) is echter voor het opstellen van richtlijnen ten aanzien van social media in plaats van het technisch beperken van de toegang. Die richtlijnen zijn slechts in 38 procent van de gevallen ook daadwerkelijk opgesteld.

De ondervraagde ambtenaren zien veel mogelijkheden en kansen voor social media binnen hun organisatie. Circa 74 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat social media over vijf jaar niet meer zijn weg te denken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in