Top of flop: Volkswagen `The Force`


De commercial kende zijn debuut tijdens de Super Bowl van 2011. Een jaar later verscheen de spot op de Nederlandse televisie. Hoe doet deze dure commercial het eigenlijk bij de Nederlanders?
De spot scoort goed op attentiewaarde, zo blijkt. Kijkers vinden de spot grappig, boeiend en ook wel sympathiek en kunnen zich goed verplaatsen in het verhaal en de personen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe bondingscore (merkbinding) is echter gemiddeld, wellicht zelfs een beetje aan de lage kant. Dit heeft een aantal oorzaken. Het is een spot voor de Volkswagen Passat. Deze auto is voor een groot deel van de kijkers niet echt binnen bereik en dus niet zo relevant. Daarnaast is het voor de desbetreffende auto een jaar later, en vervalt een belangrijk deel van de nieuwswaarde van de spot. Ook dit zal een negatief effect hebben op de relevantie.
Al met al is het maar zeer de vraag of deze spot echt bijdraagt aan de verkopen van de VW Passat op dit moment. Het is absoluut wel een spot die aandacht krijgt en die de bekendheid van Volkswagen en de sympathiek voor het merk zal verstreken. De spot heeft dus mogelijk wel een effect op het merk en de langeretermijnverkopen voor de kleinere VW-modellen.
Lees het hele onderzoek in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid