Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of flop: Volkswagen `The Force`

In de rubriek Top of flop behandelt Marketreponse deze keer de commercial van Volkswagen: The Force.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De commercial kende zijn debuut tijdens de Super Bowl van 2011. Een jaar later verscheen de spot op de Nederlandse televisie. Hoe doet deze dure commercial het eigenlijk bij de Nederlanders?

related partner content for mobile comes here

De spot scoort goed op attentiewaarde, zo blijkt. Kijkers vinden de spot grappig, boeiend en ook wel sympathiek en kunnen zich goed verplaatsen in het verhaal en de personen.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De bondingscore (merkbinding) is echter gemiddeld, wellicht zelfs een beetje aan de lage kant. Dit heeft een aantal oorzaken. Het is een spot voor de Volkswagen Passat. Deze auto is voor een groot deel van de kijkers niet echt binnen bereik en dus niet zo relevant. Daarnaast is het voor de desbetreffende auto een jaar later, en vervalt een belangrijk deel van de nieuwswaarde van de spot. Ook dit zal een negatief effect hebben op de relevantie.

Al met al is het maar zeer de vraag of deze spot echt bijdraagt aan de verkopen van de VW Passat op dit moment. Het is absoluut wel een spot die aandacht krijgt en die de bekendheid van Volkswagen en de sympathiek voor het merk zal verstreken. De spot heeft dus mogelijk wel een effect op het merk en de langeretermijnverkopen voor de kleinere VW-modellen.

Lees het hele onderzoek in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in