Overslaan en naar de inhoud gaan

Overleven voor marketeers

De consumptiemaatschappij heeft de fase van volwassenheid bereikt, vindt trendwatcher Matthias Horx. Marketeers moeten zich…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketing zoals we dat kennen uit de jaren tachtig en negentig is passé. De versplintering van de mediabranche, de verzadiging die in veel marktsectoren optreedt en de opkomst van de superkritische, veeleisende consument hebben ervoor gezorgd dat de klassieke massacommunicatie zijn werking heeft verloren.

related partner content for mobile comes here

Marketing is een kunst geworden, zegt Horx, en consumenten zijn ‘prosumenten’ geworden: klanten die zich geen knollen voor citroenen laten verkopen en die eerlijkheid en authenticiteit eisen. Alles wat maar zweemt naar middelmaat valt door de mand, dus ‘onderscheiden’ - en radicaal innoveren - is het motto.

Alleen bedrijven die dat begrijpen en in praktijk brengen, zullen overleven. Dat ze daarvoor niet per se iets totaal nieuws op de markt hoeven te brengen, bewijzen firma’s als Bluejet, dat goedkope vliegtickets combineert met comfort en klasse, en modeketen Zara, die betaalbare kleren verkoopt met een hoge designfactor.

Bron: Absatzwirtschaft. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in