Online-campagnes in 2002 gestegen


Online-campagnes in 2002 gestegen
Het aantal Nederlandse online advertentiecampagnes is in 2002 gestegen tot 10.296. Dit is een stijging van 30 procent ten opzichte van 2001 toen er 7.936 verschillende campagnes op Nederlandse internet sites gevoerd werden. Dit blijkt uit een analyse van Netprofiler, onderzoek- en adviesbureau voor online media (www.netprofiler.nl), op basis van cijfers van het LemonAd meetsysteem. Ook het aantal adverteerders is in 2002 sterk toegenomen. In totaal voerden 3.455 adverteerders in 2002 online campagnes, een stijging van 12% ten opzichte van 2001. Het aantal gebruikte uitingen (banners, buttons, sky scrapers, etc.) steeg met 23% tot 20.286, dat komt neer op gemiddeld twee verschillende uitingen per campagne.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftOok over 2003 verwacht Frans Appels, directeur van Netprofiler, een verdere stijging van het aantal campagnes. ‘Veel adverteerders zien dat je op internet tegen relatief lage kosten toch een groot bereik hebt. Daarnaast wordt internet ook vaker bij cross mediale en branding campagnes ingezet. Dit blijkt onder andere uit de grote naamsverandering campagnes van O2 en Vodafone die behoorden tot de grootste campagnes van 2002. Het merendeel van de campagnes is nog altijd gericht op directe verkoop van producten en diensten zoals financiële producten, tijdschriften, boeken, internetaansluitingen en reizen. Adverteerders maakten in 2002 meer gebruik van grotere en duurdere formaten banners zoals skyscrapers en gebruikten vaker geavanceerdere technieken zoals flash banners.’ Ondanks de groei in het aantal campagnes en adverteerders zijn de totale bestedingen volgens Appels licht gedaald: ‘Door de druk op de tarieven en de grote kortingen schat ik in dat de totale bestedingen in 2002 net iets lager zijn dan in 2001.’
De branches die de meeste campagnes plaatsten zijn internet access-providers (o.a. Planet, Wanadoo, Tiscali), zoekmachines (o.a. Ilse, Lycos), e-commerce diensten (o.a. BOL, Wehkamp), tijdschriften & dagbladen (o.a. Telegraaf, Intermediair), reizen (o.a. Schiphol, KLM), financiële diensten (o.a. Ohra, ABN AMRO en Geldshop) en telecomdiensten (o.a. O2 en Vodafone).
De sites waarop in 2002 het meest werd geadverteerd waren sites van de zoekmachines, de internet access-providers, de kranten en sites met financieel nieuws.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid