Olympics goed voor dranken
Dat blijkt uit de zogeheten Consumer Connection Study (CCS), een internationaal opgezet onderzoek van Aegis Media. Aegis Media Nederland (Carat, Isobar, Iprospect, Kobalt, Posterscope en Vizeum) beschikt over de Nederlandse data.
CCS bracht de effectiviteit van de inzet van merken rond sportevenementen in kaart in tien verschillende categorieën: Frisdranken, Bier, Verzekeringen, Verzorgingsproducten, Wasmiddelen, Automotive, Films, Mobiele telefoons, Fashion en Vakanties. Consumenten vinden – zo blijkt uit het onderzoek - dat sponsoring van – en inhaken op een sportevenement het meest opvalt wanneer dat wordt gedaan door bier- en frisdrankmerken. Biermerken zijn nog het meest effectief in het trekken van aandacht, frisdranken een goede tweede. Auto’s en mobiele telefoons volgen als derde en vierde. Merken in de categorie persoonlijke verzorging vallen het minst op.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVolgens Edwin Rietberg, research director bij Aegis Media, ondersteunt eerder onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek (onderdeel van TMG) de resultaten van Aegis Media. In die top tien van ‘meest Olympische merken’, staan veel drankenmerken en ontbreken verzorgingsproducten. Rietberg: ‘Ondanks dat verschillende spelers, zoals Dove en Rexona, zwaar aanwezig zijn rond de Olympische Spelen.’
Rietberg verbindt ook learnings aan de twee onderzoeken: ‘Wil je als adverteerder effectief communiceren, dan is het van belang om je eerst goed te oriënteren op de passendheid van je merk bij een groot event als de Spelen. Past je merk, dan boek je goede resultaten. In de andere gevallen is het beter om een wat rustiger periode en een ander Umfeld op te zoeken.’ Toch betekent het volgens Rietberg niet per definitie dat de investering van bijvoorbeeld Rexona en Dove geen goede return oplevert: ‘Het betekent dat je de consument op andere terreinen iets extra’s moet bieden. Dove heeft dit men name opgelost in het creatief, door een koppeling te maken tussen de merknamen en succesvolle Nederlandse Olympische sporters. Een andere oplossingen voor merken die een logische fit missen, kan zijn dat ze meer mediadruk toevoegen om op te vallen.’
CCS is een doelgroeponderzoek dat is uitgevoerd onder 4.000 NOM respondenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid