Overslaan en naar de inhoud gaan

Google verliest terrein aan 'verticals'

De 'gewone' zoekmachine verliest voor specifieke zoekopdrachten steeds meer terrein, zo blijkt uit onderzoek van iProspect en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De 'gewone' zoekmachine verliest voor specifieke zoekopdrachten steeds meer terrein, zo blijkt uit en onderzoeksbureau RMI.

related partner content for mobile comes here

In drie van de vijf onderzochte zoekcategorieën laat de internet(be)zoeker Google voor wat het is en gaat hij direct naar YouTube, Facebook of Nu.nl.
Voor het zoeken van bijvoorbeeld video, gaat 83 procent van de Nederlandse internetgebruikers direct naar YouTube. Hiermee is de video zoekmachine de meest succesvolle, gespecialiseerde zoekautoriteit van dit moment. Vooral jongeren en hoger opgeleiden maken gebruik van verticale zoekmachines. Hoger opgeleiden laten zich leiden door de aard van de opdracht.

Voor het zoeken van zakelijke contacten, gebruikt 30% LinkedIn en 10% Facebook. Gaat het om een privépersoon, dan wendt bijna de helft zich tot Facebook en maakt slechts 5% gebruik van LinkedIn. Een uitzondering vormt de categorie lager opgeleiden; zij laten Linkedin links liggen en maken zowel zakelijk als privé in 44% van de gevallen gebruik van Facebook.

Bij het zoeken naar nieuwsartikelen bezoeken de meesten direct naar een nieuwsmedium. Bij middelbaar en hoger opgeleiden loopt dit op tot 57%. De reguliere zoekmachine staat ,met 25% op de tweede plek. De Google zoekoptie nieuws valt minder goed in de smaak dan de optie afbeeldingen: 20% van de lager opgeleiden maakt van deze optie gebruik, maar het percentage ligt lager bij de middelbaar en hoger opgeleiden.

De generieke zoekmachine blijft favoriet voro het zoeken van foto’s en afbeeldingen. Ruim de helft van de Nederlanders gebruikt de Google zoekoptie afbeeldingenen nog eens 35 procent zoekt via de standaard zoekbalk. Het gebruik van de zoekoptie afbeeldingen neemt toe, naarmate de leeftijd afneemt.

De resultaten van het iProspect onderzoek stemmen overeen met die van Forrester Research. Het Amerikaanse bureau maakte vandaag bekend waaruit blijkt dat Amazon inmiddels de belangrijkste zoekmachine is voor consumenten die online aankopen willen doen. Van de Amerikanen begint 30% meteen te zoeken bij Amazon.com. In 2009 was dit nog 18 procent.
Tegelijk gaan minder consumenten te rade bij Google. In 2009 begon 24% het onlinewinkelen bij deze zoekmachine, vorig jaar was dat 13%.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in