Overslaan en naar de inhoud gaan

Mogelijkheden online newsroom veelal onbenut

In de meeste newsrooms van beursgenoteerde bedrijven wordt geen enkele socialmediakanaal ingezet om eigen persberichten, foto’s of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onder alle 106 beursgenoteerde bedrijven in Nederland door communicatieadviesbureau Porter Novelli. Vele daarvan zijn binnen de bestaande publicatieregels zoekende om de mogelijkheden van een newsroom te benutten.
Er blijkt nog veel te winnen in de huidige online newsrooms, een centrale plek op de website waar alle nieuwsberichten en bedrijfsinformatie wordt aangeboden. Bedrijven hebben vaak wel een plek op hun website waar ze persmaterialen of ander bedrijfsnieuws aanbieden, maar deze is vaak statisch van aard. Juriaan Vergouw, Porter Novelli: ‘Bloggers, analisten, journalisten en andere geïnteresseerden vragen niet meer om informatie maar zoeken het tegenwoordig zelf. Bedrijven moeten meer met eigen content naar buiten treden, juist via de eigen kanalen.’

related partner content for mobile comes here

Koersgevoelig
Dat veel beursgenoteerde bedrijven nog zoekende zijn naar de invulling van hun newsroom is niet vreemd, gezien de strenge publicatie-eisen die worden gesteld. Informatie is snel koersgevoelig, moet compleet zijn en bovendien voor iedereen op hetzelfde tijdstip beschikbaar. Toch zijn er volgens Porter Novelli voor de afdelingen investor relations en corporate communicatie wel mogelijkheden om naast de officiële tools juist een newsroom in te zetten.

Content delen
Het inzetten van sociale media bij het verspreiden van nieuws is voor veel beursgenoteerde bedrijven echter nog een stap te ver. Een aanzienlijk deel van de geïnventariseerde newsrooms heeft geen enkele socialmediacomponenten beschikbaar. Van alle onderzochte bedrijven biedt 60 procent geen enkele socialmediakanaal aan om direct content in de newsroom te delen. Slechts een kleine meerderheid (54%) biedt follow-buttons aan om het bedrijf via sociale media te volgen.
Van de beschikbare sociale media wordt Twitter (62%) het meest opgenomen als kanaal om bedrijfsinformatie direct vanuit de newsroom te delen, gevolgd door Facebook (54%), LinkedIn (46%) en YouTube (27%). Een corporate blog bijhouden is niet zo populair. Ongeveer één op de tien beursgenoteerde bedrijven heeft er een (11%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in