Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaarverslag kan ook op Youtube

Veel bedrijven en instellingen denken alweer na over hun jaarverslag 2010. Jaarverslagen bieden een kans voor profilering dus wordt er veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het jaarverslag toont een precieze scan van het bedrijf: hoe gezond en weerbaar is het? Waar zitten de sterke en zwakke plekken? In hoeverre lukt het om ambities waar te maken? Interessant is dit soort informatie zeker, maar de verpakking is doorgaans saai. Lange teksten, weinig beeld, weinig gelaagd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat jaarverslagen niet goed gelezen worden. De verhouding tussen inspanningen en (communicatie)resultaat is veelal scheef.
Bij de Rabobank in Hoorn hebben ze een serieuze poging gedaan om het beter te doen. De bank schreef de verkorte versie van het in ‘Jip en Janneke-taal’. Begrippen zoals ‘balans’ en ‘kosten en baten’ zijn door de bank teruggebracht tot hun essentie. Dat maakt het verslag zeker helder en toegankelijk, wat een hele verbetering is.
Maar het zou nog spectaculairder kunnen. Door niet alleen de taal te versimpelen, maar door ook voor een heel andere vorm te kiezen. Namelijk: het verkorte jaarverslag vangen in een animatie of een filmpje dat via internet te downloaden is. Onmogelijk? Op youtube wemelt het al van de filmpjes waarin gecompliceerde onderwerpen, zoals de kredietcrisis of kleiner, de hypotheekrente aftrek, zeer begrijpelijke en ook nog eens visueel aantrekkelijk zijn uitgelegd.
Wie beweert dat een jaarverslag te ingewikkeld is om te animeren of te verfilmen, heeft het dus mis. Maar waarom zou een bedrijf zijn jaarverslag youtubable willen maken? Daar zijn een heleboel goede redenen voor te verzinnen. Bijvoorbeeld: om te bewijzen dat transparantie meer is dan een holle leus, om een breder en jonger publiek aan te spreken of om van je jaarverslag een echt marketingtool te maken.
Binnenkort worden de Transparant Prijzen weer uitgereikt. In de categorie 'Meest innovatieve jaarverslagen' zitten dit jaar geen animaties of films. Dat moet in 2011 anders kunnen.

related partner content for mobile comes here

Martijn Bennis is directeur van RedactiePartners Financieel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in