Jaarverslag kan ook op Youtube
Het jaarverslag toont een precieze scan van het bedrijf: hoe gezond en weerbaar is het? Waar zitten de sterke en zwakke plekken? In hoeverre lukt het om ambities waar te maken? Interessant is dit soort informatie zeker, maar de verpakking is doorgaans saai. Lange teksten, weinig beeld, weinig gelaagd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat jaarverslagen niet goed gelezen worden. De verhouding tussen inspanningen en (communicatie)resultaat is veelal scheef.
Bij de Rabobank in Hoorn hebben ze een serieuze poging gedaan om het beter te doen. De bank schreef de verkorte versie van het jaarverslag in ‘Jip en Janneke-taal’. Begrippen zoals ‘balans’ en ‘kosten en baten’ zijn door de bank teruggebracht tot hun essentie. Dat maakt het verslag zeker helder en toegankelijk, wat een hele verbetering is.
Maar het zou nog spectaculairder kunnen. Door niet alleen de taal te versimpelen, maar door ook voor een heel andere vorm te kiezen. Namelijk: het verkorte jaarverslag vangen in een animatie of een filmpje dat via internet te downloaden is. Onmogelijk? Op youtube wemelt het al van de filmpjes waarin gecompliceerde onderwerpen, zoals de kredietcrisis of kleiner, de hypotheekrente aftrek, zeer begrijpelijke en ook nog eens visueel aantrekkelijk zijn uitgelegd.
Wie beweert dat een jaarverslag te ingewikkeld is om te animeren of te verfilmen, heeft het dus mis. Maar waarom zou een bedrijf zijn jaarverslag youtubable willen maken? Daar zijn een heleboel goede redenen voor te verzinnen. Bijvoorbeeld: om te bewijzen dat transparantie meer is dan een holle leus, om een breder en jonger publiek aan te spreken of om van je jaarverslag een echt marketingtool te maken.
Binnenkort worden de Transparant Prijzen weer uitgereikt. In de categorie 'Meest innovatieve jaarverslagen' zitten dit jaar geen animaties of films. Dat moet in 2011 anders kunnen.
Martijn Bennis is directeur van RedactiePartners Financieel
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid