Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook test commercials tijdens livestreams

Reclames van 15 seconden tijdens livevideo's
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook test op dit moment reclameboodschappen tijdens live video-uitzendingen op het medium. Dat bevestigt een woordvoerder aan .

related partner content for mobile comes here

Halverwege

Het is voor het eerst dat Facebook reclameboodschappen uitzendt halverwege video’s. Het gaat om een test bij de livestreams van ‘prominente videopartners’: bedrijven of celebrities die door Facebook betaald worden om live video’s uit te zenden op het sociale medium. Als jij zelf een video live uitzendt, hoef je dus (nog) niet bang te zijn dat er ineens een commercial verschijnt.

Verdienmodel

Deze nieuwe test is . Het sociale netwerk experimenteert al een tijdje met videolivestreams en is op zoek naar een verdienmodel. Tot nu toe wilde oprichter Mark Zuckerberg geen prerolls (reclames vóór de video) gebruiken, omdat hij vond dat die een negatieve invloed op kijkervaring hebben. Hij is blijkbaar positiever over midrolls (reclames halverwege een video).

Bestaande videocampagnes

Vorige maand liet Zuckerberg grote adverteerders weten dat hun commercials kunnen verschijnen tijdens livevideo’s. De reclames waar Facebook mee test zijn namelijk bestaande videocampagnes, die normaliter op je tijdlijn verschijnen.

Maximaal 15 seconden

De reclames kunnen vijf minuten na het begin van de livestream starten. Ze duren maximaal 15 seconden. Het is nog niet duidelijk of alle kijkers dezelfde reclame zien op hetzelfde tijdstip. Volgens een bron van Advertising Age mag de persoon die de livestream uitzendt, bepalen welke adverteerders wel en niet in de livestream te zien zijn.

Prominente partners

Op dit moment betaalt Facebook bedrijven en beroemdheden om te streamen. Het bedrijf heeft volgens zo’n 140 contracten met grote namen als Gordon Ramsay, CNN en Huffington Post. Zij gaan zorgen voor een regelmatig aanbod van kwaliteitsvideo’s. Dat moet het medium aantrekkelijk maken voor adverteerders.

Volgens blogger Mark Bijl kunnen merken binnenkort niet meer om livestreaming heen.

Succes van livestreams

Livestream op Facebook is al een tijdje beschikbaar. Hoewel niet alle streams een succes zijn, gingen een paar video’s viral. Denk aan (meer dan 160 miljoen kijkers, zie hieronder) en de exploderende  (10 miljoen kijkers, waarvan ). Maar er zijn incidenten geweest die adverteerders afschrikken. Zo werden een zelfmoord, een aanslag en een uitgezonden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in