Overslaan en naar de inhoud gaan

Customer Centricity onderzocht

Iedereen wil zijn klant centraal zetten, hoe je dat doet verschilt echter van bedrijf tot bedrijf. Dit blijkt uit kwalitatief onderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een reeks interviews met marketingverantwoordelijken werd gekeken naar de invulling van Customer Centricity. Bekeken over drie assen: Customer Value, Customer Experience en Customer Life Cycle en de rol van data hierbij.

related partner content for mobile comes here

Aan vier verschillende marketingverantwoordelijken werd gevraagd naar hun mening over de rol van deze bouwstenen. Op basis van hun input werden de bouwstenen als volgt gedefinieerd:

• Customer Centricity: De klant centraal stellen in je langetermijnvisie en in de dagelijkse processen (zoals de producten/diensten die je aanbiedt, de manier waarop je communiceert, de kanalen die je gebruikt) met de bedoeling de relatie met de klant sterker te maken.
• Customer Experience: De som van alle ervaringen of interacties van een klant met een bedrijf, zowel online als offline.
• Customer Value: De totale waarde van een klant, zowel huidige als in potentiële waarde, zowel direct als indirect (de verwijswaarde wanneer de klant het bedrijf aanbeveelt, zijn invloed op sociale media).
• Customer Lifecycle: De (natuurlijke) evolutie die een klant doorloopt, die bepaald wordt door één of meerdere aspecten die verband houden met zijn/haar behoeften (levensstadia, levensstijl, relatie met het bedrijf).

Uit de gesprekken kwam naar voren dat:

1. Er verschillen zijn in de rol van segmentatie.
De rollen die een klant krijgt toebedeeld verschillen sterk van bedrijf tot bedrijf. Opvallend is het verschil in convergerende (werken naar minder segmenten) en divergerende aanpak (werken naar meer segmenten) in het segmenteren van de klantpopulatie.

2. Sociale media belanrjk is als extra bron voor het verrijken van databases.
Naast de actuele waarde van een klant gaan bedrijven zich sterker focussen op de waarde van het netwerk van een consument. Social media analytics die de invloedssfeer van consumenten in kaart brengen, winnen aan belang t.a.v. traditionelere methodes.

3. Customer centricity en customer retention hand in hand gaan.
De mate waarin bedrijven focussen op customer centricity lijkt trendgevoelig te zijn. Wanneer gewerkt wordt aan klantbehoud wordt de klant centraler gesteld in de lange termijn visie van een bedrijf. Wanneer klantenacquisitie belangrijker wordt, wegen korte termijn klantwaarden sterker.

4. De bedrijfscultuur bepalender is dan de tools & methodes.
Bedrijven beschikken vandaag al over heel wat (database)informatie en tools om inzichten uit te genereren die hun kunnen helpen om customer centric te ondernemen. De kans op slagen wordt echter 'getriggerd' door een open bedrijfscultuur en betrokkenheid van de werknemers.

Vervolgonderzoek
SAS zal een vervolg geven aan dit onderzoek en nagaan hoe bedrijven omgaan met customer centricity. Daarnaast wordt de rol van data bekeken over de drie assen: customer experience, customer value en customer lifecycle. Ben je benieuwd hoe goed jouw bedrijf scoort? Doe mee aan de vervolgfase en ! De resultaten van het onderzoek worden na afloop op Marketingonline.nl gepubliceerd, en komen in een whitepaper.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in