Overslaan en naar de inhoud gaan

Corporate blogs weinig vertrouwd, wat te doen?

Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 16% van de mensen informatie van bedrijfsblogs vertrouwt. Corporate blogs scoren daarmee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit een onderzoek van blijkt dat slechts 16% van de mensen informatie van bedrijfsblogs vertrouwt. Corporate blogs scoren daarmee niet alleen lager dan autoriteiten als kranten en nieuwssites, ook radio, tv, bedrijfsmail en zelfs pagina's binnen sociale netwerken van een bedrijf scoren hoger in het onderzoek. Wat gaat hier mis, en wat kunnen online marketeers en corporate bloggers hieraan veranderen?

related partner content for mobile comes here

Allereerst moet ook vermeld worden dat mensen in het algemeen uberhaupt geen of weinig vertrouwen in informatie vanuit bedrijven hebben. Waarom zou je een bericht van een bedrijf ook meer vertrouwen dan een nieuwsartikel of een post op een onafhankelijk blog? Je mag er toch vanuit gaan dat een bedrijf er meer belang bij heeft een zonniger beeld te schetsen! Op zich is dit dus geen hele rare score. Dat wil echter niet zeggen dat we ons zomaar neer moeten leggen bij lage scores, er gaan dingen mis!

Een van die fouten is dat er niet wordt nagedacht over hoe en waarom er geblogd gaat worden. De sleutel van bloggen is meerwaarde te bieden aan consumenten, zonder dat zij het idee hebben een corporate blog te bezoeken. Daarmee bedoel ik dat consumenten niet het gevoel moeten hebben een corporate blog te bezoeken zoals in hun beleving een corporate blog is, namelijk top-down communicatie. Het blog moet om de consument draaien, niet om het bedrijf!

Zoals in het boek "the Groundswell" (leestip!) beschreven staat, zijn consumenten onder te verdelen in verschillende groepen. Breng daarom eerst in kaart wie je consument is en pas je blog daar op aan. Voorbeeld? Wil je klanten helpen, blog dan over oplossingen voor hun problemen met je product. Heb je een betrokken en meedenkende groep klanten, geef deze dan ook de mogelijkheid mee te denken in innovatie en productontwikkeling.

Dus heb je een corporate blog, of wil je er een starten, bedenk dan eerst of je dit voor jezelf of voor je klant doet. Doe je het voor jezelf: begin er dan nog niet aan. Doe je het voor de consument: kijk dan eerst goed wie deze is en wat deze van een corporate blog van jouw bedrijf verwacht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in