Overslaan en naar de inhoud gaan

Cola’s imperium ten einde?

Het zou binnenkort wel eens afgelopen kunnen zijn met Coca-Cola en Pepsi’s wereldwijde dominantie. De markt van koolzuurhoudende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coke en Pepsi zijn de symbolen van het westers kapitalisme. Branding heeft zijn vruchten afgeworpen voor deze giganten. In 2002 werd in de retail wereldwijd 70 miljard liter cola verkocht, dat is 210 miljard blikjes, met een opbrengst van 50 miljard euro. In 2003 wordt dat naar verwachting bijna 72 miljard – 52 miljard euro. Met zulke cijfers kun je nauwelijks spreken van een colacrisis, zou je zeggen. Maar de groei is er een beetje uit, blijkt uit een recent rapport van marktonderzoeksbureau Datamonitor. In de periode 1997 – 2002 was de wereldwijde volumegroei nog 2%. Voor 2003 wordt verwacht dat die onder de 2% zakt, en in de Verenigde Staten – verantwoordelijk voor eenderde van de colaconsumptie – onder de 1%.

related partner content for mobile comes here

Frisdrankfabrikanten moeten het nu hebben van niches om hun aandeelhouders tevreden te houden. Eén focus ligt op het stimuleren van de verkoop van cola en andere prikdrankjes in ontwikkelingslanden. Maar de meeste groei moet komen uit het stimuleren van alternatieve frisdranken.

In 2002 werd 152 miljard niet-koolzuurhoudende frisdrank afgezet. Datamonitor verwacht dat dat in 2007 zal zijn gestegen naar 210 miljard liter. Vooral water en sappen zorgen voor die groei.‘Er zit een grens aan wat je aan cola kunt drinken, en aan wat je voor cola kunt vragen’, zegt Datamonitor analist John Band. ‘Een Starbucks Frappuccino kost $1,49 in de Amerikaanse supermarkt; een blikje Pepsi ruim onder een dollar. PepsiCo bezit in de retail beide merknamen dus elke coladrinker die naar Frappuccino switcht is winst.’

Elixers
De gemiddelde Japanner dronk in 2002 gemiddeld 4,8 liter ‘elixer’ drankjes – frisdrank die gepositioneerd wordt op gezondheidsclaims. In 1997 was dat nog 2,3 liter. De trend is ook in Amerika aan het doorzetten. In 2002 steeg de elixerconsumptie naar 0,9 liter per hoofd – een markt van bijna 565 miljoen euro. Europa blijft hier nog behoorlijk bij achter. De Britten drinken maar 150 mililiter elixer, terwijl de verkoop in Frankrijk en Duitsland te laag was om überhaupt voor te komen in de survey. Ook in Zuid Europa wordt niet bijzonder verkocht. Volgens Band komt dat omdat Europeanen wel aan zelfmedicatie doen, maar het bijna een contradictio in terminis vinden om dat via hun voeding te doen.

Koude warme dranken
Een andere groeimarkt in de frisdranksector is verpakte ice tea, zoals Lipton en Grapple, en ice coffee zoals Starbucks Frappuccino. Ook hier leidt Japan met een gemiddelde consumptie van 60 liter per hoofd. In Europa begint het te komen; Frankrijk steeg naar 3,2 liter, in Duitsland is het 6,5 liter. In Engeland ligt het op 0,8 liter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in