Overslaan en naar de inhoud gaan

Babyboomers houden van nieuwe merken

Babyboomers willen best nieuwe merken en ervaringen uitproberen, maar voelen zich tekort gedaan door de kwaliteit van de advertenties die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Australische digitale mediabedrijf Mi9 willen consumenten in de leeftijd tussen 50 en 69 best nieuwe technologieën uitproberen, en hebben ze ook nog wel zin in avontuur. 72 procent wil nieuwe merken uitproberen. Het bedrijf ondervroeg 508 mensen (bron: ).

related partner content for mobile comes here

Australische babyboomers zijn verantwoordelijk voor 40 procent van ’s lands rijkdom. Nieuwe merken zouden met gerichte campagnes succes kunnen hebben bij deze doelgroep. Maar op dit moment is de advertising richting babyboomers onder maat: slechts 6 procent voelt zich aangesproken.

Adverteerders zouden volgens de onderzoekers verkeerde aannames doen wat betreft leeftijd en gedrag. 67 procent van de respondenten voelt zich namelijk jonger dan hun ouders zich voelden op dezelfde leetfijd, en 41 procent heeft de aandrang om de erfenis aan hun kinderen zelf op te maken.

84 procent is nog steeds aan het werk. Steeds meer Australische babyboomers kiezen voor een ‘semi-pensioen’, en 74 procent probeert zo gezond mogelijk te leven.

Babyboomers hebben ook digitale devices in huis, spenderen 21 per week online, een derde kijkt naar het tweede scherm tijdens tv-kijken.

De penetratie van pc’s binnen deze doelgroep is 81 procent, 67 procent heeft een laptop, 40 procent een smartphone en 19 procent een tablet. 90 procent heeft weleens iets gekocht online, een kwart doet dat wekelijks.

Nederland
Hoe zit het in Nederland? Het doet onderzoek naar de Nederlandse 50-plusser. Stephanie Verwijs van Bindinc ziet veel overeenkomsten: ‘De trend onder Australiërs speelt ook in Nederland al enkele jaren. Ook de 50-plusdoelgroep in Nederland heeft de computer en omarmt internet. Zij maken hierbij een ongelooflijke inhaalslag en lopen hiermee de trend van het digitale tijdperk achterna.’

‘Je kunt als bedrijf niet om deze snelgroeiende doelgroep heen. De koopkracht van de 50-plusser zal in de komende vijftien jaar verdubbelen. Ook zijn 50-plussers een interessante doelgroep voor marketeers omdat ze maar liefst tweederde van het totale particuliere vermogen bezitten in Nederland. Voor partijen is het dus belangrijk doeltreffend te communiceren met deze koopkrachtige doelgroep.’

Onderzoek van het Familie Kenniscentrum onder een steekproef van ruim 2.200 50-70-jarigen laat zien dat 20 procent van de 50-plussers graag reclame speciaal voor de 50-plusser ziet. 30 procent geeft echter aan dat ze vinden dat er te veel jongeren in reclames zitten, aldus Verwijs. ‘Anti-rimpelcreme wordt nu aangeprezen door jonge vrouwen met een gladde huid; dat is ongeloofwaardig. De respondenten die aangeven dat ze graag echte 50-plussers zien in reclame, noemen vooral ‘identificatie’ als belangrijk aspect. Ze willen zich kunnen herkennen en de reclame moet realistisch overkomen.’

Het grootste gedeelte van de 50-65-jarigen (59 procent) in Nederland verricht nog fulltime betaalde arbeid, terwijl dat in 2001 nog maar 46 procent was. Verwijs: ‘Je ziet dus een grote groei in werkzame 50-plussers. De koopkracht van de 50-plusser is niet alleen hoger omdat ze langer doorwerken en een hoog inkomen hebben, maar ook omdat ze profiteren van lagere vaste lasten.’

Het vooroordeel dat 50-plussers moeilijk te bereiken zijn via internet gaat ook niet meer op. Verwijs: ‘De 50-plusser van nu is een echte mediagebruiker. Zij besteden 7,8 uur per dag aan televisie, radio, boeken, tijdschriften en internet. Bij 50-minners is dit lager, namelijk maar 6,5 uur per dag. Op internet is de 50-plusser een inhaalslag aan het maken. 95 procent van de 55-65-jarigen heeft toegang tot internet. Voornaamste activiteiten zijn e-mailen, online bankieren en nieuwsbrieven lezen. 47 procent van de 50-64-jarigen gebruikte in 2011 al sociale media en de verwachting is dat dit percentage alleen maar is gestegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in