Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam, Cool Capital or Capital Mistake?

Door: Dolph Heyning, Managing Partner The NameWorks.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat Nederland niet altijd even gastvrij is, ondervinden buitenlandse bezoekers aan Amsterdam zo ongeveer om het kwartier. Ik heb het nu niet over asielzoekers, maar over toeristen en congresgangers die in een dag of drie hun goedgevulde portemonnee leegschudden in de Nederlandse economie.

related partner content for mobile comes here

Welkome gasten zou je zeggen.

Argeloos aangekomen op Schiphol worden ze belaagd door illegale taxichauffeurs. Heb je dan eindelijk een officiële taxi, dan krijgt de bezoeker binnen een half uur de ellende van het Nederlandse taxisysteem over zich heen. Alsof de klant dat zelf niet voelt, kijkend naar de meter.

Wil je deze ellende na een lange vlucht ontlopen, dan biedt de trein natuurlijk uitkomst. Binnen 20 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. Met een beetje geluk is je bagage niet gestolen en neem je vanaf het station een taxi naar hotel of congrescentrum. En daar begint weer de ellende.

Een leger van onbeschofte en incapabele chauffeurs staat als een groep hongerige wolven te wachten op hun slachtoffers. Ritje te dicht bij? Geen probleem, gewoon weigeren of lekker een paar kilometer omrijden. "Wij moeten toch ook ons geld verdienen?" Tja, zeg daar maar eens iets op.

Maar internationale bezoekers zijn niet voor een gat te vangen. Dan nemen we toch de eigen auto?
En dankzij het parkeerbeleid van de gemeente Amsterdam is er meestal wel een plek te vinden. En wat een vriendelijke stad. Nergens een parkeermeter te zien?..

Wat moet je nou als buitenlandse bezoeker? Weten dat die kleine paaltjes met vierkante doosjes de meters zijn voor een hele straat? En wat doe je als geen kilo's kleingeld meezeult? Betalen met je credit card? "Chipknip, what does that mean?".

Heb je als bezoeker eindelijk ontdekt hoe je moet betalen, dan wordt het vervolgens bijna onmogelijk gemaakt om aan je goedbedoelde verplichtingen te voldoen. Dit is dan nog het lot voor de gelukkigen.

Want wat als je een wielklem krijgt? Die ellende is voor de arme toerist niet te overzien. Parkeerbeheer selecteert personeel op gebrek aan talen- en mensenkennis. Dat beleid wordt in ieder geval consequent doorgevoerd. Reden om nooit meer terug te komen. Terug komen? Je kan helemaal niet weg, want er zit zo'n gele klem om je wiel.

Simpele oplossing: geef buitenlandse bezoekers ?zo makkelijk te herkennen aan hun nummerbord- een waarschuwing. Doe dat in de taal van het land (allemaal makkelijk te programmeren) en leg uit wat de regels zijn. Geef ze zelfs de mogelijkheid om alsnog te betalen. Leg ook uit dat bij een volgende overtreding wel een bon + wielklem volgt. Dat is technisch allemaal goed te realiseren.

De bezoeker krijgt van Amsterdam dan een volstrekt andere indruk: beleefd, goed geregeld en regels worden uiteindelijk wel gewoon toegepast. Maar met souplesse. Helaas is dit onderdeel nergens terug te vinden in de programma's van de lokale politieke partijen. Want stel je voor dat je als internationale hoofdstad buiten je stadgrenzen denkt.

Campagnes om Amsterdam als Cool Capital te promoten hebben geen zin wanneer de infrastructuur van een stad zo slecht blijft. Herhalingsaankoop blijft uit en Amsterdam wordt niet snel meer gekozen als favoriete bestemming. De enige manier om de bezoekersaantallen aan ons A-merk, Amsterdam, gunstig te beïnvloeden, is door toepassing van het oer Hollands gezegde: "Een gewaarschuwd mens telt voor twee".

Welcome to Amsterdam, Capital Mistake?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in